Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av phish Vis innlegg
Så, om 5000 i et tog mot tegninger er "relativt få", hva blir da ~300 i et tog mot IS, terrorisme og ekstremisme? Man kan også "ytre noe" ved å ikke ytre noe...

I etterkant av den idiotiske filmen som en kristen flykning fra Egypt laget ble ikke bare norske (og andre europeiske) flagg brent over hele verden, men veldig mange ble drept som hevn, og han som lagde filmen fikk ymse priser på hodet sitt, blant annet $ 100.000 fra et pakistansk regjeringsmedlem.

Her ble blant annet norske flagg brent 17. mai i år, på nasjonaldagen vår...det er det helt sikkert ingen som har fått med seg, i alle fall var det nytt for meg, for flagget vårt brennes hele tiden av folk som hater Norge og vestlige verdier, og det er ikke sjelden...

http://www.nrk.no/trondelag/_--krenk...ent-1.11724500

Kan du vise til noen større reaksjoner på dette, bortsett fra at noen synes det var tåpelig, som er helt greit? Kom Støre med lovnader om å belønne den som kappet hodet av de ansvarlige med 100.000,- eller lignende? Gikk nordmenn i Spania bananas og kappet hodet av den første de så med "feil" hudfarge som hevn? Ble det arrangert protesttog der nasjonalister fikk rope det de ville?

Å sammenligne reaksjonene på norsk flaggbrenning med den minste fornærmelse mot islam er helt på bærtur.

For min del kan de brenne flagget vårt så mye de vil, så lenge de (noen) slutter å skjære hodet av folk som ligner litt på en ikke-muslim hver gang noen sier eller gjør noe som de lar seg fornærme av...
Vis hele sitatet...
Du sier det er helt på bærtur å samenlikne å fornærme det norske flagget (ved å f.eks. klippe det opp eller brenne det) med å gjøre narr av deres profet. Det viser for meg hvor lite forståelse du har for deres kultur - og profetens betydning for dem. Og begge deler er egentlig bare symboler - flagget er bare et tøystykke.

Alle disse forferdelige handlingene du snakker om er ikke representativt for det gjevne borger i Norge som tilfeldigvis følger Islam i stede for kristendommen.

Å påstå at man ikke har noe i mot IS fordi folk ikke deltar i tog mot IS og ekstremisme blir også helt feil. Det kan være mange grunner til at folk ikke deltar i det, som f.eks.:
- Dette med IS er noe de føler er en tapt sak uansett. Så de ser ikke noe poeng
- Det er så langt unna at de ikke engasjerer dem like mye
- De er kanskje redd for å vise aktivt at de tar avstand, i frykt for at ekstremister i Norge skal plage dem.

Dette med karikaturtegningen ble på en måte et symbol på hvordan muslimer føler seg herset med i den vestlige verden gang på gang. Dette er altså noe alle muslimer kan ta og føle på hver dag - og dermed har stor påvirkning på deres liv i hverdagen. Så jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at det er lettere å engasjere folk i en slik sak.
Sist endret av etse; 8. september 2014 kl. 07:46.