View Single Post
Sitat av seven_up Vis innlegg
Atheros, dette får du da ta opp med foreldrene dine?
Vis hele sitatet...
Jeg har en kamerat som sjekka nå, bare for moro skyld, om han var medlem i DNK (Den norske kirke). Han sendte dem helt enkelt en mail der det sto "Kan dere sjekke om jeg er medlem i DNK, Mvh XXXXXX" + fødselsdato.
Han fikk svar to dager etterpå, hvor det sto at jo, det var han.
Dette syns han var rart siden han ikke er døpt eller konfirmert. Det er heller ikke hans foreldre.
Han sendte dem da en mail med beskjed om å slette ham fra alle lister, men da fikk han svar tilbake om hvordan han kunne gå fram for å melde seg ut.
Han sendte da (på min oppfordring) en mail om at de fint kunne fjerne ham fra listene med mindre de ville få med seg en politianmeldelse i samme slengen. Han henviste til noen paragrafer fra lovdata.no i samme slengen, men de har jeg ikke foran meg her nå. Var noe med personvern etc. Poenget var nemlig at så lenge de helt greit har klart å melde ham inn i organisasjonen sin uten hans eller hans foreldres samtykke (han er 31 år gammel forresten) så kunne de helt fint klare å fikse problemet også. Han har aldri meldt seg inn, og skal dermed ikke måtte melde seg ut.

Er man døpt stiller saken seg selvsagt annerledes. Jeg er motstander av at ikke-kristne foreldre døper sine barn, og har derfor latt være å gjøre det med mine to barn. Det handler faktisk litt om respekt for de kristne også - jeg har ikke tenkt å stå i noens hellige hus og love overfor noens hellige far å oppdra mine barn i den kristne tro når jeg absolutt ikke har planer om det i det hele tatt. Derfor lar jeg være. Sure - det har vært en tradisjon i min familie, for som min mor alltid har sagt "folk kan jo bare melde seg ut når de blir gamle nok" men for faen - det er også tradisjon (i min familie) å være medlem av NAF, for den saks skyld. Men det er jo ingen som melder sine spedbarn inn der, selv om de fint kan melde seg ut når de blir eldre.
Og når vi er inne på tradisjon - nordmenn har en tradisjon i å seile til UK for å plyndre, brenne landsbyer og voldta damer. Jeg sier ikke vi skal ta opp igjen denne tradisjonen - poenget mitt er bare at selv om en ting er en tradisjon, så er det ikke dermed sagt at det er en bra ting å gjøre.

Mye bra poenger i denne debatten. Jeg er helt mot at kirken skal få penger fra staten overhode. Men samtidig er jo det fordi jeg er motstander av religion generelt, og ihvertfall statskirke. Forstår veldig godt logikken til Kinseek, med andre ord.

Beklager rot og evt. offtopic i posten min.