View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det virker ikke som om du skjønte poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Trøst deg med at det er gjensidig da.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Poenget mitt var at du kan uten problemer forestille deg at ingen av dine konkrete skattekroner gikk til statskirken: fordi de drukner i skattepenger som medlemmene av statskirken har gitt.

Slutter du jobbe så vil jo andre måtte betale for latskapen din; og det vil sannsynligvis ingen av oss - så problemstillingen din er litt død.
Vis hele sitatet...


Dersom man ser på ratioen i forhold til antall "aktive" kristne og alle de andre så vil man fort skjønne at det er noe som skurrer.
Derfor mener jeg at mitt argument er like gyldig som ditt.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Hovedpoenget mitt er jo at skattebetalerne flest velger å være medlem i statskirken - og da burde man selvsagt forvente at noen av skattepengene deres også gikk til statskirkens formål.

Meg bekjent så konfirmerer de aller fleste ungdommer seg i statskirkens regi - og det var vel her de nye midlene skulle komme til trosopplæring. Dette nyter foreldrene godt av, da de jo ønsker dette for barna sine.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig.
Men nå konfirmerer de aller fleste ungdommer konfirmerer seg i statskirkens regi nettopp pga. at dette er en gammel skikk og det forventes av de aller fleste rundt konfirmanten.

Noe Harald Eia Og Bård Tufte illustrerer perfekt i denne satiriske snutten:

http://www.youtube.com/watch?v=iQX06viRh9Y


I tillegg kommer også dette med pengene.
Tror du at det er veldig mange som hadde konfirmert seg om ti år dersom vi hadde sluttet å gi penger ved konfirmasjon, fra og med i dag?
Det tror ikke jeg!

Ellers mener jeg at posten din er verdt et KP.