View Single Post
Sitat av Petter H Vis innlegg
Bingo. Jeg er fortsatt registrert som medlem der, men jeg er absolutt ikke kristen.
Vis hele sitatet...
Sålenge du er medlem gir du samtykke til at en kristen organisasjon regner deg som nettopp det og kan jobbe utifra at du ønsker kristen innflytelse på samfunn og at dine barn skal være kristne osv.. Dette står i organisasjonens vedtekter, i grunnloven og er vel ganske åpenbart.

Sitat av Petter H Vis innlegg
Which reminds me, jeg må melde meg ut. Noen som vet hvordan jeg gjør det?
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173

Sitat av pamparius Vis innlegg
Man er ikke født kristen, man er født inn i statkirken. Det forklarer poenget mitt./URL]
Vis hele sitatet...
Man er født inn på bakgrunn av valg som foreldrene tar; og man sier seg enig i at dette er et uproblematisk valg idet man blir voksen og lar være melde seg ut. Det valget går ut på at man er medlem av en organisasjon for kristne og som skal fremme kristendom.

Man tar ikke bar valg idet man blir konfrontert der-og-da med valgmuligheter, men også når man ikke selv tar fatt og ser hvilke valg en er med på idet man passivt unnlater å gjøre noe.

Folk må lære seg å ta ansvar for også de passive valgene sine, men det betyr heller ikke at andre kan gå rundt og si at siden de var passive så kan slik og slik gjøres helt uten videre. Poenget mitt er at de som er medlemmer av en statskirkelig organisasjon og betaler skatt ikke kan være spesielt forbauset over at noen av skattepengene går til denne organisasjonen. Ei heller bør vi andre som ikke er medlemmer være så forbauset heller. Det er ingen subsidier i sum fra ikke-kristne til statskirke.
Sist endret av Kinseek; 5. oktober 2010 kl. 14:23.