View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg


Så innbill deg at ikke en eneste av dine kroner går til religiøse formål da. Statens pengebinge er uhorvelig stor og oddsen er vel ganske god for at ingen av akkurat dine kroner ble snappet opp og gitt til trosopplæring - da det er veldig lite budsjettert i forhold til alt annet.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg gjøre dersom de andre skattebetalerne begynner å innbille seg at deres penger egentlig ikke finansierer noe de ikke vil betale for.
Så sparker vi alt av politikere i samme slengen for så å bare ansette regnskapsførere og revisorer istedenfor.
Jeg kan også slutte å jobbe slik at jeg kan leve på alle andre sine skattepenger enn dine, du kan jo bare innbille deg at du ikke betaler for min latskap.
Statskassen er jo uhorvelig stor.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Her påberopes det igjen et "vi", som om 80% av Norges befolkning ikke hørte til i dette "vi-et" og ei betalte skatt. Mener du at kristne ikke skal få tilbake verdier i form av kristen arbeid - de betaler jo skatt og statskirken er eid og drevet av staten. Ateister og andre bidrar (i tråd av at de er minoriteter) mye mindre enn alle disse kristne - så igjen ser jeg ikke hvordan det går ann å male dette som en "byrde vi må betale for at noen få kristne skal få tro på rare ting".

For all del, jeg er for avskaffing av statskirken; men å lage ramaskrik over at man faktisk budsjetterer til de ting folket både ønsker og som grunnloven krever - det ser jeg ikke helt grunnen til.
Vis hele sitatet...
De tallene du viser til er misvisende, da ytterst få av de prosentene består av mennesker som faktisk vil nyte godt av de nye øremerkede midlene.
Ta meg feks., jeg vil tro at jeg enda er medlem i Statskirken, men det påvirker ikke meg på noen måte.
Du har helt sikkert tilsvarende venner som er medlemmer i Statskirken pga. "det er vanlig", alle er jo det.

Ellers så er vi enige.
Det er lite penger det er snakk om totalt sett, men for min del så er det essensielle i denne saken at det brukes 27 millioner kroner på noe som i mine øyne er tuftet på noe helt abstrakt som i tillegg er menneskeskapt pga. frykten for evig fortapelse etter døden.

Hvorfor ikke bare avskaffe Statskirken, opprette statstøttede ungdomsklubber med pedagogisk, profesjonelt klientell som kan skape gode holdninger blant ungdom uten på død og liv måtte klemme inn Gud, Jesus og slikt tøv i en andakt osv. ?
Det samme mener jeg om alle de andre gode tingene som religion fører med seg.
La medlemmene i statskirken få betale for sin egen tro slik som mange av de andre trosretningene må gjøre.
Sist endret av Knask; 5. oktober 2010 kl. 13:39.