View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Taurean, jeg er helt enig i at det burde vært flere slike sjefer, som viser hensyn og omsorg for sine ansatte. Og at alle arbeidsplasser burde ha individuell oppfølging hvor man snakket om feilene som blir begått i stedet for å straffe dem. Dessverre er det mange eksempler på det motsatte. Særlig i yrker hvor det ikke er lønnsomt å bruke penger på å utvikle og ta vare på medarbeiderne sine.

La oss være ærlige nå. Det å sitte i kassen er den letteste jobben i verden. Omtrent. Alle klarer dette. Å lære folk opp til å sitte der tar veldig kort tid og krever lite penger for sjefen. Hvis noen viser at de gjør den jobben dårlig, så er det verdens letteste oppgave å erstatte dem. Hvem som helst kan erstatte dem. Og det er det mange sjefer som gjør. De er ikke interessert i å sløse bort masse penger på å beholde noen som ikke klarer å sitte i en kasse uten å gjøre masse feil. Da ansetter de heller noen som klarer det fint, eller som i dette tilfellet, så tar de en ulovlig snarvei og håper at ingen sier noe.

Det finnes ufattelig mye dårlige sjefer der ute. Optimalt sett burde alle vært opptatt av den enkeltes ve og vel, men sånn er det ikke i dag. Money talks.

Jeg sier ikke dette fordi jeg liker det. Jeg sier det fordi det er slik det er. Hvis du har funnet en arbeidsplass for sjefen faktisk virkelig bryr seg om deg, så kan du prise deg lykkelig. Da er du en av de som har vunnet i lotteriet. De finnes, for all del. Men det finnes også det motsatte. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Det at folk godtar sånne arbeidsforhold, er nettopp grunnen til at ting blir verre og verre mtp miljø på arbeidsplassen.

Jeg husker en dokumentar angående macdonalds-franchisetakere i sverige på nrk for ca 1 år sida. Her var det den rene slaveleiren, og leverte du ikke skikkelig bra jobb så var det rett ut, og inn med en ny.

Her fikk en eller annen ganske harde spørsmål fra en journalist, men det så ikke ut som hun tok det særlig til seg.

Hele dokumentaren konkluderte med at hele problemet er faktisk det at det vil alltid være noen som vil ta jobben, selv hvor dårlig betalt det er og hvor dårlig miljø det er. Så blir de utslitt om et halv år, og så er det en ny som tar over. Samfunnet er ikke tjent med dette.


Det er et vanskelig dilemma. Jeg skjønner at vi kan ikke alle sitte og få arbeidsledighetstrygd og sosialstønad, bare fordi vi ikke finner en perfekt arbeidsplass. Men jeg vil ihvertfall tørre å oppmuntre folk til ikke å finne seg i all mulig dritt! Som det var en som sa tidligere i denne tråden: Man skal ikke ta en jobb hvor en går på akkord med seg selv! Da skal en ihvertfall ha nok lønn til å kunne gi seg for godt når helsa er utslitt. Og så god lønn får man svært sjelden i sånne jobber. Det er gjerne de best betalte jobbene som er de med størst fordeler. Så utrolig trist og leit som det er.
Sist endret av Taurean; 5. november 2013 kl. 00:57.