Tråd: Plages litt
View Single Post
Sitat av Hodepute321 Vis innlegg
Jeg har litt samme tanker som deg. Jeg tenker som så at er det virkelig dette livet går ut på? Jobbe-hjem å lage middag-slappe av/gjøre en aktivitet-hjem å sitte på pc utover kvelden-sove-repeat.
For meg virker det som en evig rundgang, der man egentlig bare repeterer dagene, med små variasjoner. Har i perioder følt meg smådeppa på grunn av dette, har virkelig ikke livet mer å by på? Man er jo egentlig "fanget" i denne syklusen, for man må tjene penger for å betale regningene sine og kjøpe ting for å overleve. Så kan man spare penger slik at man har råd til å gjøre noen artige ting i ny og ne. Dette forandrer da ikke den evige rundgangen.

Jeg "overlever" på grunn av at min store lidenskap er å reise, vil oppleve forskjellige kulturer over hele verden. Annet enn det så er det ikke stort jeg virkelig gleder meg over.
Vis hele sitatet...

Du gir deg jo svaret selv. Hopp av A4 livet. Dropp boliglån, pendling, overtid og helgefyll med ukentlig repeat.

Kan du kvitte deg med gjeld? Selge unna alt du egentlig ikke har bruk for? Bli backpacker på heltid? Eller skrape sammen til brukt varebil og lage deg en billigcamper og kjør avgårde?

Om en skal holde fast på det trygge med jobb, overtid, boliglån som alle andre så må i stor grad følge strømmen. Da blir man slave hele livet og lever kun for 4-5 ukers ferie.

Hvor billig kan du leve på tur? Billigere enn man tror for de fleste. Finn alternative inntektskilder, kan være alt fra sesongjobber i Norge, være din egen sjef og jobbe via pc, oppsøke områder der det er mange skandinaver som eier bolig utenlands og ta typ vaktmester oppdrag, se etter bolig når de er i hjemlandet, hjelp til meg utleie, tilsyn, nøkler etc.

Eller kanskje du er kreativ? Kan du leve av å skrive? Fotografere, lage musikk eller leve av youtube?

Bare du vet hva som er ekte lykke for deg, og som regel kan ikke ekte lykke kjøpes for penger. Det må ofte oppleves. Kan du gjøre noe med ditt liv slik at det blir mer plass til de tingene som gjør deg lykkelig?

For alt jeg vet så er du kanskje friluftsmann. Da kan du ta billige langturer med sekk og telt rundt om i norges land. Så kan du finne småjobber rundt forbi når du trenger inntekt.

Det er mulig å bryte fri fra A4, men det kommer til å koste innsats og vil sikkert være rimelig langt utenfor komfortsonen. Mange som klarer det likevel. Hvem vil du være? Den som bare følger strømmen eller den som selv velger det livet du ønsker?

Ts du er ufør, har du familie, kone og barn? Har du forpliktelser som gjør at du må være i landet året rundt?

Kan du kanskje få bedre økonomi og bedre hverdag om du flytter til en land med lavere priser? Mange pensjonister som lever greit liv i syd europa. Langt mer romslig økonomi, bedre klima, mange andre i samme situasjon. Eller hva med å reise rundt på loffen? Kjenner ikke regelverket rundt uføre og utenlandsopphold med har hørt at i EU er det uproblematisk. Sikkert utenfor også i kortere perioder. Kanskje verdt å sjekke ut?
Sist endret av frtoretang; 28. november 2017 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.