View Single Post
Det er sikkert en hel haug av faktorer som vil påvirke resultatet, men et par kjappe jeg kommer på sånn med en gang i farta, er i alle fall:

* Avstanden til lengdeaksen. Det er forskjell på om det er den innerste eller ytterste motoren som svikter.

* Avstand og vinkel til massesentrum (center of mass). For å sette det på spissen, det er forskjell på om motorene sitter ved nesetippen, eller ved halen, eller et sted imellom.

* Motorens kraftkurve er neppe lineær, og prosenten du ser i displayet ditt reflekterer neppe en sann prosentandel av thrusten som ytes.


Flyet har helt sikkert mekanismer (som balanseror og sideror) som påvirker flyets stabilitet og orientering ved siden av motorene. Ideelt sett ser jeg for meg at flyet har masse sensorer som bidrar med stabilisering og gjør dette for deg. Men siden du spør om utregning, så antar jeg det er et mer primitivt fly, og da ser jeg for meg at det kan det bli ganske tricky å holde det stabilt kun ved hjelp av de fire motorkontrollerne med prosentdisplay.


Obligatorisk disclaimer: jeg er ikke pilot og har ikke peiling på hva jeg snakker om.