View Single Post
Har selv en jobb hvor jeg må håndtere mange berusede personer og ellers andre vanskeligstilte mennesker. Jeg har en blandet oppfattning av hvordan narkomane og tilskuere kan være. Man skal ikke beskylde alle tilskuere for å ikke gjøre noe og man kan ikke gå rundt å tro at alle narkomane er superkoselige mennesker som bare har havnet på feil spor.

Men som oftest behandler man folk som man selv ønsker å bli behandlet. Du kommer langt med det. På jobb må jeg flere ganger om dagen bortvise tiggere og narkomane. Jeg er høfflig, men bestemt. Sier "hei" og spør hvordan det går, før jeg eventuelt forteller dem at de dessverre må pakke sammen sakene sine og forlate området. Noen skjønner dette og forlater relativt fort, mens andre ikke bryr seg eller hisser seg betraktlig opp. Min egen oppfattning er at omtrent halvparten er gode, mens den andre halvparten ikke er det.

Forstår også veldig godt at enkelte kan være usikkre i møte med en narkoman som har fallt om. Om det skulle være på T-bane eller i gata. Hva skal man gjøre? Fordi det er ikke så enkelt, noen kan være rusa og reagere urasjonelt. Visse sinne selv om du prøver å hjelpe. Det kan være skjulte sprøyter eller andre skarpe gjenstander inn i bildet. Men det du alltids kan gjøre er å varsle. Du kan varlse føreren om det er på T-banen, som igjen kan kontakte vektere eller politi. Eventuelt kan du spørre en annen passasjer om bistand. Foreta deg noe, ikke se en helt annen vei.