View Single Post
Sitat av WankY Vis innlegg
jeg skal på innrykk i januar. Hvordan skal du komme inn i fsk, mjk?
Vis hele sitatet...
Sånn som det var når jeg var på rekrutten, (5 år siden) så var representanter fra MJK, FSK, fallskjerm jegere etc tilstede under de fysiske testene. Du skal ha saftig bra fysikk for å komme inn der.

Du finner opptakskrav på mil.no men er ikke sikker på hvor.
Og husk at de kravene der er kun minimumskrav, du bør ligge godt over for å ha en sjanse. Det var mange ved mitt innrykk som var gira på tjenesten, så vær i god fysisk form. Så kommer de psykologiske testene. De har jeg absolutt ingen peiling på da jeg var lubben og endte opp som lastebilsjåfør i førstegangstjenesten.


Ang. topic da, så er forsvarets ønske at de får mest folk som er motivert for tjeneste. å slå bastant ned på å være pasifist funker vel heller dårlig da de kan sette deg som idrettsassistent eller paper-pusher ett eller annet sted.

Jeg hadde det helt knall i militæret, slanka meg 20 kg, fikk en gjeng gode nye venner, fikk sivilt førerkort klasse C (25,000 kr), Truckfører-, lastebilkran-, hjullaster-, dumper-og gravemaskinsertifikat.

Tenk ikke så mye på de 126 kr pr/dag kontra 126 kr/time.
i militæret får du 3 gratis måltider, losji, alt du behøver, 126 kr pr dag er lommepenger, ikke noe annet.
sivilt så må du betale for hus (for de som har flytta hjemmeifra), mat, klær etc.

litt over 3000 kr mnd er mer enn nok for å betale mobilregning og fyll hver helg

førstegangstjeneste regnes som studiepoeng senere, samt godkjent førstegangstjeneste (og evt. korporal utnevnelse) ser veldig bra ut på CV i etterkant.