View Single Post
Drageløperen


http://blogg.uten.no/lesegjengen/Dragel%C3%B8peren%20omslag.jpg


Forfatter: Khaled Hosseini
Utgivelseesår (i Norge):2006
Forlag: Schibsted forlag
Sjanger: Roman
Oversetter: Elisabet W. Middelthon
Mer info om boka: Trykk her

Plot (bokkilden):

Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg.

Egen mening:
Jeg må si at dette er en av de beste bøkene jeg noen sinn har lest. Vi ble "tvunget" av norsklæreren til å lese denne boka, og det gjorde vel at jeg forventet å måtte lese ei langdryg, kjedelig bok, men det viste seg straks at jeg skulle ta feil. Når jeg først åpnet boka, klarte jeg ikke å legge den fra meg. Med sine triste, spennende og hjerteskjærende momenter, har denne boka rørt ved noe inni meg som jeg ikke helt klarer å sette ord på.

Anbefaler alle medfreaks til å lese denne utrolige boken!