View Single Post
For meg handler venstre høyre aksen utelukkende om økonomisk politikk. Hvor man på den ekstreme venstresiden har kommunisme med planøkonomi, og på den ekstreme høyreaksen har ren kapitalisme og fritt marked.
Med dette følger det også nødvendigvis noe sosiale implikasjoner som at for å ha kommunisme må samfunnet være kollektivistisk sosialt sett, mens for å ha kapitalisme så må samfunnet være individualistisk sosialt sett for å få konkurranse. Og slik sett er det mer induviduell frihet på den kapitalistiske høyresiden, mens det er et større sosialt sikkerhetsnett på den kommunistiske venstresiden men da på bekostning av induviduell frihet.

Så er det jo de som sier at induviduell frihet er en separat akse (vertikalaksen) som ikke er avhengig av den økonomiske høyre/venstre aksen. Men det får jeg ikke til å rime siden som forklart over så er induviduell frihet ufravikelig knyttet til hva slags økonomisk system man har hvor det er en selvmotsigelse å ha induviduell frihet i et kommunistisk økonomisk system fordi det er avhengig av kollektivisme for å fungere.

Også kommer man til statens rolle hvor det er helt åpenbart for meg at i et rent kapitalistisk system så finnes det ingen stat. Det er korporatisme som åpenbart er resultatet av et kapitalistisk samfunn. Og på samme måte i et kommunistisk samfunn så må man nødvendigvis ha en stor og autoritær stat, for hvordan ellers skal man drive planøkonomien og styre fordelingen av resurser? Så for meg er anarko-kommunister en selvmotsigelse.
Sist endret av JRF; 10. september 2019 kl. 03:43.