View Single Post
Statistikken med vådeskudd av politiet i Norge tilsier det at de har fått for dårlig opplæring, og bør ikke bære våpen. Uten å grave opp kilder var det det snakk om titalls, med noen som resulterte i personskader i de senere år om ikke værre.

Jeg synes at et vådeskudd av politiet er mer alvorlig enn at en privatperson gjør det, og det er på grunn av at politiet har fått den muligheten av samfunnet til å bære våpen for å beskytte innbyggerne i landet der de skal håndheve loven, og når denne muligheten blir kastet bort, ved at de ikke kan bruke våpnene på en ordentlig måte, bør den muligheten falle bort. Slik som min mulighet for elgjakt kunne potensielt forsvinner veldig fort etter et fint lite vådeskudd og det ser ikke ut som det samme regelverket gjelder for de som skal være profesjonell på dette.

Og grunnen til at jeg drar frem vådeskudd, er at i mine øyne kan man sammenlikne vådeskudd med å kvele bilen. Å ikke kvele bilen er noen av det som er grunnleggende for å behandle et kjøretøy (med manuelt gir) på en sikker måte. Det er det første man lærer, slik som at det første man lærer når man behandler våpen er å ikke skyte de av når man ikke mener det.

Konklusjonen min om noen enda leser, jeg synes vådeskudd statistikk virker som en enkel faktor for å vise hvor godt trent politiet er i bruk av våpen. De fleste vådeskuddene skjer i trening der forholdene er tilrettelagt for at dette ikke skal skje og disse tilfellene er sikkert ganske underrapporterte.