View Single Post
sertifisert idiot
267
Sitat av espen98 Vis innlegg
1. Elementene har til sammen 1200w RMS, hvorfor trenger jeg en 3500w rms forsterker da? vil ikke "sprenge" anlegget første gang jeg prøver det :P hadde det ikke holdt med en 1500w forsterker?.
2. Eneste problemet er at hvis jeg skal ha et så stor anlegg må jeg legge til en dynamo i budsjettet også.

3. Hvor kan jeg kjøpe bra kasser forresten og hvordan regner jeg ut hvor mange liter kassa burde være på? Evnt hvordan kan jeg lage kasse selv? :P
Vis hele sitatet...
1. Jeg fikk forklart fra en som har drevet med dette i en mannsalder at i ca 90% av tilfellene der folk sprenger basserne sine så er det på grunn av for liten effekt.
Når forsterkeren makser seg ut blir det "svingninger/hopp" i signalet. Hvis du noen gang har sett på en Sinus kurve(Elektro) så vil du se at den er en bue som starter fra bånn, og tar en perfekt halvsirkel før den går under midtpunkt og en ny halvsirkel(vansklig å skrive, søk på bilder av en sinuskurve på google så skjønner du hva jeg mener), når du da makser ut en 1500w forsterker så vil det bli forstyrrelser i denne kurven og forsterkeren vil begynne å "klippe" signalet.
Dette gjør at elementene i sin tur begynner å slå ugjevnt og til slutt "sprenge". Derfor overdimensjonerer jeg alltid forsterkeren i mine anlegg slik at jeg kan spille opp til en viss høyde, og "låser" meg der. Sjekk linken for å stille gain, så skjønner du hva jeg mener

2. Sannsynligvis så vil dette gå helt fint, jeg kjørte på det meste 1x2k watt 2 kanals + 1 1000w 4 kanaler på en orginal dynamo, men oppgraderte batteriet forran. Lysa dimma såvidt, men absolutt ikke noe å tenke på. Jeg hadde da 60 amps dynamo. Om du alikevell måtte ønske å bytte dynamo, så anbefaler jeg mechman(?) på det sterkeste, har vært borti Dynamoer fra dem før og det er kvalitet hele veien! har dem ikke dynamoen du trenger i sortimanget, så kan du sende inn den du har nå, så lager de en replica i den ampen du vil ha

3. Jeg anbefaler alltid folk å bygge sine egene kasser, du kan få byggespecs av forhandler. HUSK, bruk 12mm MDF til vegger, men bruk dobbelt lag(2 stk 12mm MDF) på frontbaffelen, altså der elementene skal sitte