View Single Post
Det er forskjell på peak-power og belastning over lenger tid (RMS). Den hovedsaklige faktoren som gir den beste antydningen til lydtrykket du oppnår, er RMS-watten, belastningen over tid. For eksempel gir DENNE pakken følgende spesifikasjoner:

Subwoofer:
350W maks RMS
700W maks peak

Forsterker:
260W maks RMS
Ingen oppgitt peak, men sikkert rundt 5-600 watt, kanskje mer.

Jeg har dette anlegget jeg linker til, og det rister godt i kjerra / slår hardt i magen når jeg skrur opp subwoofer-gainen på cd-spilleren og skrur opp lyden. En dyrere subwoofer er mest sannsynlig mer presis samtidig som den spiller høyere dog. Men vit at volumet blir rimlig høyt selv med dette anlegget, har imponert mange "bassheads" med det.

Du bør forresten vite at mange anlegg har et idiotisk tilfelle i sine regnestykker for å få MYE watt på papiret, når i realiteten gjerne er mindre i et normalt setup. Et godt eksempel er Boss Audio. De oppgir for sin NX1800.1 at den leverer 1x 900W RMS ved 4 ohm, og hele 1x1800W PEAK ved 2 ohm!!! Mens sikringen er 25A, som gir en teoretisk maks W på 25*14 = 350W RMS. Totalt pølsevev.


Har du satt deg et budsjett forresten?

Til slutt kan jeg si at der er mange gode videoer på youtube om subwoofermontering. Jeg liker spesielt Mighty Car Mods sin video (LINK), siden jeg synes de er underholdende å høre på samtidig. De skal også lage en video snart hvor de oppgraderer lydanlegget til en Honda S2000, så den videoen kan være god å få med seg. Ellers er det lurt å søke på flere videoer med søket "subwoofer install", og få litt info fra forskjellige kilder.