View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av snegler
Jeg fikk inntrykket av at filmen mente dette var nye tidligere skjulte innsikter, men dette er jo noe enhver teolog har blitt lært de siste 300 årene.
Vis hele sitatet...
Teologer ja, men hvor mange allminnelige kristne er det som vet hvor stor del av bibelen som er historier lånt fra eldre religioner? Jeg visste på forhånd en del om hvordan kristendommen ble til, men det meste av det er ting jeg har lært utenfor skolen.

Sitat av xtapolapocetl
De overforenkler og forvrenger fakta så til de grader, spyr ut en masse udokumentert sprøyt som de de så blander med en passe dose good-shit fakta. Jeg grøsser og ser for meg en hærskare av overbeviste, lettlurte og påstålige forumidioter som ikke gidder å gjøre sin egen research og bruker denne filmen som kilde for sin debattargumentasjon.
Vis hele sitatet...
Selv sjekket jeg kildene som ble nevnt på hjemmesidene, stort sett diverse bøker. Så igjennom reviews av de jeg fant på Amazon. Stort sett bra, men noen kommenterte på at enkelte ting var strukket litt langt. Men hva faen har det å si? Er det virkelig noen her som tar alt de ser som fakta, om det er fra en hjemmesnekret dokumentar eller en nyhetsrapport på NRK? Beklager at jeg ikke bestilte alle bøkene om emnet, leste igjennom, og sjekket kildene. Og kan du dokumentere påstandene dine? Hvordan vet du at det er masse sprøyt?

Har ikke den første delen av denne filmen et viktig poeng som de fleste burde være klar over? Er det noen som kan argumentere mot at kristendommen stort sett har blitt brukt som et kontrollmiddel, og at mange av historiene i bibelen er nattahistorier som er lånt fra tidligere religioner? Er det noen som kan argumentere mot at det er likheter mellom Horus og Jesus, og at noen av historiene rundt Jesus sannsynligvis er lånt fra andre religioner?

Turbolego: George Carlin er genial. Er i flere Kevin Smith filmer =D