View Single Post
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Debatten rundt tolkningen av abortloven ift. at et foster som er 100% friskt kan tas bort som en av to tvillinger har tydeligvis satt sinnene i kok.

Det som irriterer meg er at de som er for selvbestemt abort, PLUTSELIG setter kaffen i halsen og skriker i protest når det er snakk om å utføre abort ved å ta bort et barn når det er snakk om tvillinger.

Altså, enten er man FOR abort, at det er greit med selvbestemt abort, ellers er man IMOT abort, at det ikke er greit.

Ellers blir det meget tilfeldig utifra personens egne verdier og holdninger når det skal være "OK" å ta abort. Feks. mener noen at abort er DRAP, men det er greit å ta abort så lenge det er en akseptabel grunn, som feks ved voldtekt. På en annen side hevder noen at abort er helt greit hvis man økonomisk ikke er klar for barn, men abort for å ta bort en tvilling er forkastlig, umoralsk og barbarisk.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt meg spesielt godt inn i det, men det var flere leger som var negative til "fosterreduksjon" fordi det er en betydelig risiko for de(t) gjenværende foster og ingen medisinsk grunn til å fjerne bare ett foster.

Det er en argumentasjon jeg i utgangspunktet kan forstå, men når det kommer til stykket så er det hele en storm i et vannglass ettersom muligheten alltid har vært der (selv om det har vært ulik praksis på ulike institusjoner), men "aldri" blitt brukt (ett eksempel på at trillinger er redusert til tvillinger, men ellers bare noen ytterst få tilfeller hvor det var sykdom / medisinske årsaker til inngrepet).