View Single Post
Man burde sett på historien, vi har hatt pandemier før og vil ha det igjen.

Pest, kopper, kolera, influensa. Bakterier og virus som har drept for fote.

Og hvis man ser på historien om hvordan man lærte seg og håndtere de, vel isolasjon og karantene. Skip som komtil Venezia måtte ligge 45 dager i karantene før de fikk kommet til havn. Andre steder stengte man bymuren og slapp ingenting inn.

Spanskesyken så valgte man først å ignorere pga av det var en krig som skulle vinnes, swlvom man viste at den drepte og spredde seg så algte man å ikke isolere og sette folk i karantene. Men man viste at det var det man burde gjort.

Men i dag er samfunnet mer komplekst, bymuren er borte og det er ikke så lett, men jeg mener at grensene burde vært stengt og folk som måtte reise skulle vært i karantene, ike hjemme men på hotell. Og vi burde holdt på det lenge, helt til vaksinasjonsgraden var over 50% ihvertfall om ikke høyere. Vil du ikke noe inn så sateng døra enkelt og greit.

Ja Australia er en øy så de har en lett jobb, men da måtte vi bare brukt forsvaret, heimevernet og arbeidsledige til dette da, istedenfor halvveis tiltak og stadig skiftende til rød, gul grønn, sirke a 1 og b5. Slik som det er blitt blir man lei og sliten.

Jeg var faktisk for portforbud i områder med stor smitte, hvorfor? Det du har stengt inne slipper ikke ut.... Men ingen politiker med lyst på jobb ville jo gjennomført dette. Diktaturer og lignende ja men samtidig så er det virkningsfullt. Ingen inn er lik lite smitte, de som må inn lang karantene. Ingen ut, man holder smitten der den er.

Men må si igjen samfunnet vårt er i dag uhyre komplekst og konsekvensene av slike tiltak vil jeg ikke engang begynne å gjette på. Men er av den formening at i det lange løp så hadde vi kanskje vært mer tilbake til normalen kjappere enn denne seigpiningen som er nå.