View Single Post
Dannet menneske starter pack er noe litt annet enn bøker man burde ha lest.

For eksempel er Odysseen og Illiaden av Homer, Den guddommelige komedien av Dante Alighieri og andre vers-baserte storverk ikke enkelt å hverken oppdrive særlig mye leseglede, eller relevante innsikter fra, alene, synes jeg, selv om de gir kulturell pondus og dAnNeLSe. Min erfaring er at desto lenger tilbake verket er skrevet, desto mer finnes lesergleden i for-, eller etterordene, snarere enn i verket. Kroneksempelet på dette, for meg, er Candide ou l'Optimisme av Voltaire. Makan til fjås skal man lete lenge etter, men så er boken egentlig bare en lang skjønnlitterær kronikk om hvor idiot en spesifikk del av Leibniz sin teologi var. Meningsløs å lese utenfor akademisk kontekst.

Om du vil ha skikkelig humanistisk høykultur i skjønnlitterær form er Trollfjellet av Thomas Mann min varmeste anbefaling. Bra kombo mellom dannet- og lesbarhet, men, dette er en murstein av en bok.

Ellers anbefaler jeg disse for evigrelevante innsikter om ondskap:
Lolita av Vladimir Nabokov (og Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen av Per Marius Weidner-Olsen, som er sinnsykt interessant som møtepunkt mellom fiksjon og virkelighet, og i likhet med Lolita ekstremt vakkert skrevet om overgrep mot barn, men står i parentes her fordi den hverken er verdenslitteratur (enda?), eller nødvendigvis like spennende for folk som ikke også har vokst opp stedet boken foregår, som jeg har)
Forbrytelse og straff av Dostojevskij

Lolita burde du lese, den er kjempefint skrevet, og ikke spesielt lang.

Støtter meg bak de som har anbefalt Hamsun, men kanskje ikke Mysterier. Markens Grøde er veldig god. Splinten av troldspeilet av Sigrid Undset er i likhet med Hamsuns Sult dannende å vise hvor jævlig det var å være fattig i Oslo for hundre år siden, bare fra en litt mindre fattig husmors perspektiv. Også kul som historisk byvandring i litteraturform, hvis du er kjent i Oslo.

Absolutt favoritt i seneste år, som jeg synes alle burde lese, handler om hvordan det var å være hvitløksbonde i Kina på 80/90-tallet:
Hvitløksballadene av Mo Yan - utrolig vakker, morsom og rørende bok.

I freakforum-kontekst burde alle lese How to Change your Mind av Michael Pollan - psykedelika, forskning og historie, (spesielt morsomt er kapittelet med Paul Stamets). Om noen vet om en fysisk bokhandel der jeg kan få kjøpt Pikhal og Tikhal hadde jeg vært takknemlig.

Hitchens og Harris og Hawkins og Dawkins og Krauss og Orwell og Huxley og Fry (Fry sine bøker er best i lydbok, synes jeg) er alle forfattere jeg liker og anbefaler, men det er ikke bøker du får spesielt mye kulturell kredd for å ha lest, av ekte "dannede" kultursnobber, kanskje heller det motsatte. Dette betyr at du kanskje ikke burde bry deg om hva som er "dannet". Du burde lese noe du synes virker interessant, sånn blir du dannet på din egen måte.
Sist endret av Bær; 4. mars 2021 kl. 15:27.