View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Premisset ditt for at menn bråker mer hjemme er basert på en stråmann - all kriminalitet skjer ikke i hjemmet. Alle kriminelle bråker heller ikke hjemme. Ei heller er alt bråk i hjemmet kriminelt, følgelig henger dette bare ikke på greip. I beste fall har du en korrelasjon mellom to populasjoner, men ikke bevist kausalitet.
Vis hele sitatet...
OK, greit nok. Ingen har så langt dokumentert at det er en sammenheng mellom husbråk og fengselsopphold. Det synes imidlertid veldig rimelig å anta at det foreligger et visst overlapp mellom gruppene "utrivelige leietakere" og "folk som havner i spjelet". Husk også at det trenger ikke å være en konkret sammenheng heller, det er nok at utleiere oppfatter det dithen for å handle deretter. Jeg mistenker at de fleste utleiere har lavere krav til kildebruk og mindre behov for å undersøke disse påstandene enn det du har for å legge et bias på vurderingene sine. Og ja, jeg er klar over at forrige setning også mangler dokumentasjon.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Bytt ut menn og kvinner med "innvandrer og nordmenn" - her er innvandrere justert for andel av populasjonen overrepresentert blant kriminelle. Jeg tviler ekstremt mye på at du gitt en overrepresentasjon mener at diskriminering er greit her. Hvorfor skulle noe annet gjelde for "menn vs. kvinner"?
Vis hele sitatet...
Jeg tolket ikke vidarlo sitt innlegg som en generell aksept for diskriminering, men mer en forklaring av årsakssammenhengen. Men for å heise mitt eget flagg her: Diskriminering er ugreit, full stop.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Så til poenget - trådstarter må bevise at menn diskrimineres med noe mer enn "jeg ser ofte", og de som påstår kvinner er roligere enn menn i et leieforhold må bevise det relatert til leieforhold.
Vis hele sitatet...
Supervitenskapelig eksperiment. Vel, repliserbart og falsifiserbart i det minste. Jeg gikk inn på finn.no, klikka meg inn på leiemarkedet og søkte etter kvinne. Deretter søkte jeg på ordet "kvinne" på nettsiden, og valgte ut alle de som lyste opp mot meg med fraser som "ønsker helst jente/kvinne" osv. Fraser som "deles med en annen kvinne" ignorerte jeg. Jeg fikk da 10 treff på forsiden. Deretter gjentok jeg eksperimentet med ordet "mann". De eneste treffene var på titler som "2-mannsbolig" og "tre andre menn". Det var ingen treff der utleier i annonsetittelen etterlyste mannlige leietakere.

Dette er ditt fagområde, ikke mitt, så du kan helt sikkert gjør et bedre og mer intelligent søk enn meg, hvor du samtidig filtrerer på områder og whatnot. Jeg gjorde det bare idiotenkelt, men det var i alle fall trivielt å bekrefte at mange utleiere etterlyser kvinner. Jeg kunne ikke finne noen som etterlyste menn. Siden alle andre kan teste er dette etter mitt syn et godt nok datagrunnlag for internettdiskusjon, men ikke for lovgivning eller annet politisk arbeide. Vil du ha bedre tall, så fix sjæl.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2020 kl. 21:15.