Tråd: Mørk materie
View Single Post
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Vanskelig å skjønne hva du spør om her vakum og dark energy har lite sammenheng. Jeg har hørt at selv i empty space er det nokk energi til å lage 3 atomer i en kubikk meter.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du det på? Ellers så når partikler (kvarker elektroner/positron m.m.) blir lagd, blir også antipartikkelen lagd. Partikkelen og antipartikkelen blir da destruert når de oppnår kontakt, etter ligningen E=mc². Disse kalles virtuelle partikler. Det er bl.a. effekten her, som er bakgrunnen for at vi ikke klarer å få til absolutt 0 K (absolutt nullpunkt -273,15 °C). Det er også slike partikkelpar som er årsak til at svarte hull blir etterhvert borte. Da om disse blir dannet ved kanten på hendelseshorisonten, og den ene forsvinner ut i rommet, mens den andre forsvinner inn i hullet.

Sitat av Dust4472 Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvordan empty space er bygd opp(ser ut)

Jeg mener att tomrom er noe fysisk
Vis hele sitatet...
Når en tar med alt, kan en ikke si tomrom eksisterer. En kan si tommere rom, ja, men ikke helt tomt. Ved alle kjernereaksjoner (i sola og i en atombombe (fisjon og fusjon)) blir det bl.a. dannet nøytrinoer i prosessen. Disse nøytrinoene er blitt målt, og de er i 3 typer. Samme det med det utståles en vill mengde nøytrinoer bl.a. fra sola kontinuerlig. Hvor mye spør du? Det gyver ca. 1 milliard av dem igjennom tommelfingerneglen din pr. sekund. Disse har en hastighet, som er i nærheten av lysets, men de har masse og kan ikke nå lyshastigheten. Nøytrinoene er ikke elektrisk ladd, så de påvirker så og si aldri kroppen din eller annen materie. Måten de ble målt første gang, er at et svært rom i en gammel grue, ble fylt med helt ren klorin løst i destilert vann. På en stund så en da det ble dannet noen få kloratomer i den svære tanken inne i fjellet. Mengden samsvarer med det som ble teoretisk forutsagt.

Om du vil lære mere om nøytrinoer, kan du se på dokumentaren her.
https://archive.org/details/BBCHoriz...oltergeist.mkv