View Single Post
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Spør først: Er kulde noe fleinsopp tåler dårligere enn de fleste andre arter?

Tankene har spinnet litt rundt i dag, og fikk en teori om vekstforholdene grunnet vær og omgivelser for ulike sopperarter kan variere veldig fra nord til sør. Noen sopptyper her finnes ikke sør og motsatt?

Av regionale klimaforskjeller vil utbredelsen av fleinsopp være mye lavere i nord eller at jeg ikke har ferdighetene en soppkjenner trenger (Har tross alt ikke funnet en eneste fleinsopp.) På en annen side er det i hopetall av sopparter spredt her også. Denne ulike forekomsten av soppartens tilstedeværelse, er noe jeg har tenkt på, så mener det virker logisk at den viktigste og største årsaken i hovedsak at soppartene har en ulik biologisk sammensetning, det fører til at en sopptype av biologiske årsaker vil tiltrekkes skreddersydde habitat, der miljøet er tilpasset for sopparten. For alle sopparter vil anatomien av naturlige grunner avgjøre av omgivelsene passer for soppen og at miljøet er tilstrekkelig levedykig.

Antageligvis trives fleinsoppen best i Sør-Norge og Midt-Norge, har det inntrykket i alle fall.
Jeg begynner å tro at fleinsopp er vanskelig å finne i Finnmark, det grunnet at klimaet ikke strekker til for soppen sin biologiske struktur, men det er en teori. Har bare hørt om et tilfelle når noen ble fersket for plukking i Alta, men det er flere år siden. Kan ikke huske andre hendelser etter det.
Jeg bor et godt stykke øst unna Alta.

Jeg har lest at steder enkelte går til, kan de plukke omtrent posen sin full. De kan gå tilbake å plukke sopp etter kort tid siden det stadig popper opp nye.

Sitter med inntrykket at det er få eller ingen karer fra nord inne på Freak, husker ikke å ha sett noen de siste årene. Men kan jo naturligvis være noen som holder region skjult.
Vis hele sitatet...
Har motatt flere snaps fra lengere nord en Alta hvoran vedkommende har plukket noen stykker allerede tidlig i August. Og han har plukket årlig i det samme distriktet nå, så tror ikke det stemmer helt.

Her i på østfronten har jeg ennå ikke funnet noe, antagelig fordi sommern har vært svært tørr, så det kan tenkes at det kommer senere istede. Soppen vokser når klimaet passer tenker jeg.