View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OK, jeg gjorde noe kreizi, men ikke vær nørd da!

Først googlet jeg "45 millioner site:vegvesen.no bomstasjon". Første treff? Håndbok 240 Bomstasjoner (veiledning) - Statens vegvesen (PDF).

Heisann. «2.7 Kostnader». Og «Anneks A Kostnader».

Sitat av Anneks A: Kostnader - A.1: Generelt - Fjerningskostnader
Kostnadene til fjerning av en bomstasjon og istandsetting av området vil variere meget med størrelsen på stasjonen og aktuell etterbruk av arealene. Mens selve fjerningen kan koste i størrelsesorden 3 – 4 mill. kroner, vil istandsettingen av arealet kunne koste anslagsvis 5 – 15 mill. kroner for middels store og store bomstasjoner
Vis hele sitatet...
Dette virket fortsatt litt mye, så jeg ringte Statens Vegvesen (02030 om du er gira).

Han jeg snakket med kjente ikke til alle detaljer om akkurat denne bomstasjonen (de av dere som er sultne nok på budsjettet kan ringe selv), men sa bl.a.:
  • Det er en større bomstasjon, 3 felter hver vei
  • Det kan være snakk om at summen gjelder hele 4 bomstasjoner i området, samt ramper og en kontrollpost som skal bygges
  • Håndboka er 10 år gammel.
De som vil ha detaljer bes kontakte Statens Vegvesen selv, og bli satt over til de som har med denne saken å gjøre. De jeg snakket med var veldig hyggelige, kanskje fordi jeg prøvde meg med høflighet.