View Single Post
Etter at jeg nevte at påtalemyndigheten ville straffe meg for produksjon av sprengstoff på tråden : "Uforsiktig omgang med sprengstoff - flere skadd" og at detble flere reaksjoner på straffepåstanden bestemte jeg meg for å starte en ny tråd.
Syns at det ble mer passende enn å fortsette på den andre tråden.

Problemet er at jeg gjorde en skikkelig tabbe som jeg skal fortelle om nå.

Jeg har drevet på med eksplosiver og pyroteknikk en god stund nå. Flere ganger har jeg hatt med meg venner når jeg er ute for å detonere mitt hjemmeproduserte sprengstoff.
Dette er både for å lære dem litt om produksjon og egenskapene til sprengstoffene istedenfor at de bare skal finne en oppskrift på internett som kan være potensielt dødelig, men også for å ha det litt gøy.
Selvfølgelig er alle produskjonsmåter potensielt dødelige, men enkelte er så hasardiøse at det er direkte skummelt.

Men anyway.. Rett før nyttår så spurte en av disse vennene meg om jeg kunne lage en skikkelig nyttårssalutt til han dersom han stod for innkjøp av kjemikalier og detonering av sprengstoffet.
Selvfølgelig skal man ikke produsere sprengstoff til andre uerfarne personer, men han hadde vært med meg på flere "tokter" der jeg blant annet har demonstrert kraften og brisansen til APAN ved å sprenge en 4-5 cm tykk ståldør i flere biter med 2kg presset APAN som ble satt av med et par gram ETN.
Dessuten har jeg også vist knuse-effekten på en stabel med murstein, biler, gamle vedovner m.m.
Produksjon av AP har jeg også vist han nøye. Flere ganger.
Jeg mente at han hadde erfaring nok.

Så jeg fikk denne personen til å love meg at han skulle holde seg edru på nyttårsaften. Jg instruerte han også i hvor og hvordan alt skulle detoneres.
Mekket meg en ganske stor batch med AP og mixet sammen ca. 4.8g APAN.

Dette er jo en rimelig syk bombe. Vanvittig ødeleggelses potensiale, men jeg stolte på personen som ble nevnt ovenfor. Han hadde aldri funnet på noe tull før og er egentlig en såkalt "go' gutt".
Han hadde også flere års erfaring med rørbomber og HE som jeg hadde laget.

Bomben ble overlevert og jeg gjennomgikk nok en gang hvor og hvordan dette skulle gjøres. Alt så veldig bra ut.
Stedet bomben skulle detoneres på var oppe på en fjelltopp langt borte fra både folk og fe, men likevell nærme nok til at drønnet kunne oppleves over store deler av byen.
Det var tross alt snakk om nesten 5kg APAN.

Kvelden kom og jeg satt i sofaen hos en kamerat sammen med gode venner og koste meg med god mat og et par kalde pils.
Grunnen til at jeg ikke ville detonere bomben var selvfølgelig at jeg ville ha meg et par pils. Ellers skulle jeg gjort det med glede.

Bomben skulle detoneres akkurat på slaget 00.00 og tidspunktet nærmet seg.
Da fikk jeg en telefon av en person med snøvlete stemme som sa noe sånt :

- " Jeg fyrer bare bomba av på trellebakken!"

Da utbrøt jeg " Er du full?! Trellebakken er jo midt i byen! Der skal du faen ikke fyre opp noen ting som helst! "

- " Det er for sent.. Har satt fyr på lunta og sykler ned mot sentrum.."


En stund etter hørte jeg et sinnsykt drønn. Da tenkte jeg at noen var nødt til å ha blitt drept.
Jeg hastet ned til Trellebakken og fikk se store ødeleggelser på byggningene og muren i området.
Det manglet vinuer over alt i byggningene, var glasskår og småstein over alt, gardiner og persienner hang og dinglet ut av vinduene og det var blålys.
Det så ut som en filmscene.
Her kan dere se bilder av åstedet: http://avisenagder.no/artikkel.asp?Artid=6835

64 vinduer ble knust i 3 forskjellige bygninger.
Men heldigvis var ingen personer drept eller skadet.
Og heldigvis var bomben plassert i en pose som hang på utsiden av muren man kan se på bildet. Hvis den hadde vært plassert på toppen av muren ville nok sjokkbølgen ødelagt veggen som bare var noen meter unna.
Eller i det minste ødelagt elektriske systemer som kunne startet en brann.
Som dere skjønner så har egentlig skadene blitt ganske små i forhold til potensialet i bomba.

Pga. at jeg produserte denne bomben som laget slike skader og kunne drept noen, vil påtalemyndighetene gi meg 5 måneder ubetinget fengselsstraff.

Skjønner godt denne strenge straffen egentlig, men på en annen måte så syns jeg det var strengt med tanke på at jeg ikke hadde noen ting med detonasjonen eller ødeleggelsene å gjøre.