View Single Post
I realiteten hadde jeg mest sannsynelig endt opp med å lage et realt oppstyr med både vedkommende og sjefer på plass.
Men jeg liker også å tro at jeg hadde klart å forholde meg til problemet ved å tenke at vedkommende må da ha det fryktelig vondt med seg selv. At noen er så ubrukelige i yrket sitt at de må ta æren for andres arbeid, og samtidig være så apatiske at de kan legge seg i senga om kvelden uten å ofre en tanke til hva de faktisk har gjort den dagen - det høres merkelig ut for meg.

Jeg tror en slik oppførsel vil bli avslørt over tid, så hvis du føler deg totalt kuet så bare lar du det ligge. Uten å vite særlig om arbeidsplassen din eller hvordan dere jobber, så er nok sjangsen for at han blir avslørt en vakker dag ganske stor. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok tatt det opp.

Moralsk sett er det da totalt irrelevant at vedkommende har jobbet i selskapet i flere år hvis han oppfører seg slik. Jeg skjønner at sjefene eventuelt vil ha mer tillit til han grunnet hans fartstid i bedriften, men det eneste det betyr er jo bare at bevisbyrden blir større på deg. Men det er jo ikke noe problem, fordi du vet jo selv at han har gjort en blåkopi av arbeidet ditt - skytset har du, du må bare ha håndfaste bevis som er lette å presentere.

Finnes det noen måter du kan bevise ovenfor sjefene at nåværende kode er skrevet av deg? Hvis ikke, planlegg for neste gang - evt gjør deg til et lett offer for han. Finnes det en slags signatur du kan legge inn i koden, som man ikke ser ved første øyekast? Noe du kan gjøre, som i ettertid gir deg håndfaste bevis på at dette er skrevet av deg? Hva med å filme deg selv og skjermen mens du skriver koden, eller noe i den duren, og når han er på vei til å levere inn marsjerer du til sjefens kontor med dokumentasjon på at det faktisk er du som har skrevet arbeidet!
Sist endret av brennesle; 25. juli 2017 kl. 05:08.