View Single Post
Sitat av luiigii Vis innlegg
borgerlig konfirmasjon er noe av d teiteste som finst!
konfirmasjon stammer fra d engelske ordet confirmation! dette betyr bekrefte for de som suger i engelsk. konfimasjon er fra gamelt av et "rituale" hvor man bekjenner/ bekrefter sin tro på gud! mange tror i dag at konfirmasjoner handler om gaver. derfor velger mange å konfirmere seg borgerligt!! jeg er selv kristen å konfirmerte meg kristeligt. men en av mine bedre venner er ikke kristen å han deler det samme synet som jeg gjør! han valgte heller å IKKE konfimere seg! å familien hans godtok dette med et smil! han er også vokst opp i et "normalt" kristen hjem med kristne verdier!

beklager skriveleifer!
Vis hele sitatet...
"Konfirmere er av latin confirmare, «bestyrke, bekrefte» "

"Uttrykket er også tatt i bruk for noen livssynsgruppers overgangsritual, eller ungdomsfest, som markering av overgangen fra ungdom til voksen."

- http://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon

Selve ordet konfirmere, er kristent, så skal si meg enig at det kan være villedende med tanke på ikke-kristelige ritualer, men konseptet er ikke kristelig, men heller et rituale fra ungdom til voksen. Som har blitt brukt i veldig mange forskjellige trossamfunn, inkludert kristendommen. Så å fjerne dette ritualet fra ikke-kristne blir helt feil, og en ikke-kristelig konfirmasjon (ordets i dagens betydning) er veldig langt ifra teit. Som nevnt tidligere, så virker det som flere har en mer positiv erfaring med borgerlig, fremfor kristelig konfirmasjon.