View Single Post
Sitat av Singhell Vis innlegg
I mine øyne går det begge veier. Mørkhudede mennesker får desverre oppleve at de blir urettferdig behandlet å tatt med i en negativ statestikk de absolutt ikke fortjener og være en del av. Men igjen er det akkurat det som også gjør det veldig vanskelig å ta opp legetime problemstillinger med invandrere i norge. Er selv kompis med flere som har kommet til Norge fra ett annet land. Mennesker som tilfører samfunnet masse. Mange, om ikke de fleste er kjempeflotte mennesker. Men de er også helt bevisst om at noen utnytter systemet til det fulle. Problematikken er jo at man ikke kan ta opp slike tilfeller uten at rasisme kortet blir spilt. De som utnytter systemet bruker også dette kortet systematisk, noe som har ført til at mange kvier seg for å ta opp problemene i ogfentligheten. Har hørt mang en historie om forskjellsbehandling i nav systemet for eksempel. Om disse stemmer skal jeg derimot ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner systemet godt nok. Men eksempler er jo for eksempel at invandrere får støtte til både bolig å bil, mens norskfødte nordmenn får beskjed om å bruke bussen. Dersom dette stemmer er jo ikke det "likestilling". Tror det er pga slike histprier mange blir invandrer fiendtlig. Regler er regler, å likestilling burde jo selvfølgelig være akkurat det.
Vis hele sitatet...

Men tror du at det stemmer? At innvandrere får både bolig og bil av NAV? Om det har skjedd, ville kanskje utfallet blitt det samme om en norsk familie i samme situasjon hadde søkt om det samme?

Du vet at også nordmenn får greier fra hjelpemiddelsentral, bostøtte, kommunal topplån, "trygdebil", om situasjon og behov tilsier det?

Har du noengang sett dokumentasjon på at slik stemmer? Jeg også har hørt folk lire av seg slikt. Men når jeg ber de om å konkretisere så har de ikke EN bestemt situasjon å vise til, ingen bestemt familie, det er mer slik at "alle vet jo at det er slik". Nei alle vet ikke at det er slik. Og jeg har tilgode å se at dokumentasjon på innvandrere til norge mottar bolig og bil oftere enn nordmenn. Det er et tungt system, det krever masse dokumentasjon, og selv "trygdebil" er vel i realiteten ikke gratis bil. Det er vel en ganske stor egenandel?

Er vel akkurat slikt som disse vandrehistoriene du nevner som flere har forsøkt å forklare som en form for rasisme, eller en måte å spisse en debatt på. Lirer av seg ting uten å dokumentere i et ledd i å forsøke å sette folk eller grupper opp mot hverandre. Og om man snakker med hverandre fremfor å bare gjengir andres oppgulp eller mer eller mindre oppkonstruerte historier så slipper en kanskje masse støy?

Jeg kjenner til en nordmann som har trygdebil og kommunal bolig. Men han er også nesten ikke mobil pga flere alvorlige sykdommer og må alltid ha med seg okysgentank, og må ha spesialtilpasset bolig. Skulle vi avslått en liknende søknad fra en innvandrer på "bil og bolig" dersom han kan dokumentere samme grad av invaliditet, og behov bare fordi han ikke er etnisk norsk, eller ikke er født i Norge?
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.