View Single Post
Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var 15 år. Dette var et gjennomtenkt verdivalg, som jeg alltid har vært veldig stolt av.

Siden dette har jeg ved flere anledninger hørt historier som folk som har meldt seg ut, men som siden oppdager at de "ved uhell" er blitt meldt inn igjen. Jeg tenkte ikke noe over dette, før jeg kom over en tråd her på forumet om medlemsskap i statskirken. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle dobbeltsjekke at jeg virkelig var meldt ut.

Jeg googlet litt rundt, og fant epostadressen: Kirketorget@oslo.kirken.no

(Her kan man både forespørre informasjon vedr. sitt medlemsskap, og til tross for hva kirken opplyser på nettsidene sine, også melde seg ut av kirken på epost)

Etter å ha mailet de for å dobbeltsjekke at jeg virkelig var meldt ut, fikk jeg følgende svar:

Hei
Du står som medlem i Den norske kirke.

Med vennlig hilsen

Svein **********
Medarbeider – Kirketorget
Tlf: 23 62 90 09/ 23 62 89 43 (dir)
Vis hele sitatet...
Jeg mailer da tilbake:

Hei Svein,

dette er svært problematisk, da jeg meldte meg ut av kirken for 19 år siden. Jeg fikk da en skriftlig bekreftelse i brevs form på at jeg også var meldt ut.

Hvordan kan dette ha skjedd? Jeg har da vært medlem i 19 år mot min vilje.

Mvh,
********
Vis hele sitatet...
Svaret tilbake lød:

Jeg kan ikke svare for hva som har skjedd, men jeg kan endre din status nå til «ikke-medlem». OK?

Med vennlig hilsen
Svein
Vis hele sitatet...
Etter at jeg postet dette på min egen Facebook har jeg blitt kontaktet av to kamerater, som også ville dobbeltsjekke at de også var meldt ut - og selvfølgelig, i begge tilfellene, var de på magisk vis "ved uhell" meldt inn igjen.

Dette kan minne om den såkalte "AUF-saken", hvor AUF opererte med falske medlemstall for å øke sin egen statsstøtte. På bakgrunn av mine egne erfaringer og hva jeg har hørt, så mistenker jeg at det samme er tilfellet med den norske kirke. Jeg mistenker at de blåser opp medlemstallene for å opprettholde statsstøtten og fortsette å forsøke å virke relevante.

Jeg ønsker å få fokus på dette, og ber derfor alle som har meldt seg ut av statskirken om å gjøre følgende:

1. Mail Kirketorget@oslo.kirken.no og spør om du er innmeldt eller ikke
2. Ta vare på svaret du får i retur
3. Post svaret i denne tråden

Dersom vi kan vise at dette er systematisk medlemsjuks, så er dette en sak for mediene - og det vil speede opp prosessen med å innføre elektronisk utmelding fra kirken.
Sist endret av nso; 9. april 2019 kl. 23:56.