View Single Post
Sitat av yomomma Vis innlegg
Det er jo ikke vits å prøve ut flere adhd medisiner når de uansett inneholder enten metylfenidat, deksamfetamin eller attentin som gir umiddelbar virkning.
Har prøvd alle disse. Deksamf funker best. Får ikke prøve ut attentin da dette er forbeholdt de med kraftig adhd.
Vis hele sitatet...
Kraftig ADHD er ikke et argument for Attentin, det er flere grunner til at Aduvanz er å foretrekke for flertallet. Du får mye jevnere serumkurve som reduserer risk for angst, gir bedre effekt på symptomer og mindre krasj npr virkning går over. Forskning viser at Aduvanz er overlegen på effekt på symptomer vs Attentin. Du må dessuten ta Attentin 2-4 ganger daglig, krasjen blir værre og hva du spiser påvirker opptaket mye mer. Attentin virker dog raskere og er enklere å bruke om man skal ruse seg i likhet med ritalin tabletter, derav er mange leger skeptiske til å gi de ut da de er mer populære å videreselge eller ruse seg på samt gir mindre effekt på ADHD symptomer. Jeg kjenner flere som får begge, da Aduvanz fra morgen og liten dose Attentin på ettermiddag/kveld om effekt går ut. Blir jevnere serumkurve og mindre tull da siden du har virkestoff fra Aduvanz i blodet ennå. Jeg fikk tilbud om å bytte da jeg slet med søvn de første mnd etter oppstart Elvanse/Aduvanz, men å måtte huske å ta flere ganger om dagen + mindre og svingene effekt gjorde at jeg takka nei.

Hos barn og de som sliter med matlyst/søvn kan dog Attentin være bedre.