View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av zldeep Vis innlegg
Takk Dodecha!

Har du noen kommentar til spørsmål om det kan hindre vekst av flein nå som det har regnet avsindig mye her oppe i nord, og at det kan være en sammenheng med at vi ser lite sopp generelt sett akkurat nå?
Vis hele sitatet...
Føler for at jeg repeterer med selv i det uendelige nå men la gå, en gang til kan ikke skade:
Vi vet ikke så mye om vekstforholdene til flein, dette er ikke noe som forskes noe på, da det tilsynelatende har ingen medisinsk eller økonomisk verdi. Så og si alle rådene jeg har hørt om flein er i samme gate som svadaet om at psilocybin er frostvæske for soppen: Usubstansiert tull, og det de baserer disse meningene sine på er tilfeldige observasjoner.

I den vitenskapelige litteraturen så vet vi at fleinsopp lever i symbiose med gress, vi vet ca hvilken temperatur den liker (nei, det er ikke 0 grader, men mellom 0 og 20 grader celcius). Mer enn det vet vi ikke, vi aner ikke hvor mye regn er for mye eller hva som er for lite.

Vi vet faktisk veldig lite, og hvor folk får for seg at jeg og de med noen års plukkeerfaring her på bruket skal kunne spå hvor mye sopp som kommer frem her og der er totalt idiotisk, vi er ikke orakelet ved delphi (selv om vi kanskje tror det under en tripp).

tl:dr: Jeg vet ikke hvem "vi" du refererer til men om man ser i Identifiseringstråden så finner folk vitterlig masse flein. Finner du ikke sopp? Da leter du ikke nok, kom deg ut.
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2018 kl. 19:18.