View Single Post
Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Var ute og sjekka et par steder i mitt område i går. Det var generelt lite sopp å se, og ingen flein.
Tenkte også tanken på at det har vært for mye nedbør, siden det har regnet heftig mye de siste halvannen-to ukene. Det er mulig at flein ikke trives med for mye vann og mangel på sollys? Frosten har også meldt seg, men jeg har erfart å finne stivfrossen (2-4 minusgrader) flein fra tidligere år.

Jeg holder en finger på at det har vært for vått. Nå er det meldt noe klarer vær fremover, men med klart vær kommer også nattefrosten. Skal ut å se igjen om et par dager.
Vis hele sitatet...
Takk, da er vi på samme tanke. Var ute i dag og det er generelt lite sopp å se i skogen også. Blir å holde seg på pluss-siden her temperaturmessig i følge yr, før det blir mer nedbør og litt varmere igjen. Håper og tror vi får en bølge til med oppblomstring. For såvidt jeg har skjønt skal sesongen kunne vare helt til snøen har lagt seg?

Det var en som sa det at psilocybinen virker som frostvæsken til soppen, og at teorien med at den blir mer potent utover høsten stemmer fordi den behøver mer og mer psilocybin for å overleve kulden. Interessant teori, men vet ikke hvorvidt den stemmer. Om ikke annet er det litt logisk i så fall, at den vokser på beitemarker, sånn at beitedyr skal finne den, og antageligvis få hjelp fra den på samme måte. Takle kalde høstnetter enda bedre. For du verden hvor deilig det er å gå ut i frisk luft, og hvor mye mer i synch med natur og temperaturer man blir når man har spist flein 😂🤓. Nå tenker jeg høyt her, men dette er en fascinerende teori!