View Single Post
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tipser alltid et sted mellom 10-30% på restauranter og utesteder. Det er faktisk en del av lønna deres. Det stemmer at det ikke er samme tradisjon for å gi driks i Norge som andre steder, men det er vanlig i noen serviceyrker, og da synes jeg det er gjerrig å la vær. Så klart kan du velge å holde tilbake om du føler du får veldig dårlig service, men ikke bare fordi servitøren eller bartenderen var stressa og ikke rakk gi deg spesialbehandling.

I andre land tjener man dårligere enn i Norge var det noen som sa, men det er levekostnadene også lavere. I all hovedsak er driksen en del av lønna i de fleste land.

Hvis kortterminalen kommer og du sitter i baren, betaler første ølen ved å taste inn riktig beløp på krona, da skjønner jeg hvertfall at du ikke er vandt med god service etter det. Å gi driks er en del av gamet, den skla ikke være en fast prosent, den skal ikke være fraværende og heller ikke uforskammet høy.
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt ikke enig. I Norge er alle mat prisene på restaurantene priset slik at "driksen ligger i prisen". Dvs at servitørene skal kunne leve av lønna si, ikke driksen.

Mange servitører har til og med tarifflønn! Så hvorfor drikse da? Jeg tjener jo ikke tariff lønn på den jobben jeg har en gang.. Der får jeg absolutt ikke noe driks... Så da hadde jeg måtte slutte og spise ute dersom jeg skulle gitt 10-30% i driks hver gang jeg er ute.

Syns det blir for teit å gi penger "bare fordi" servitøren var såååå flink, de gjør da bare jobben sin, så det er noe man forventer.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Man skal gi driks til de som fortjener det OG trenger det, mener ihvertfall jeg. Og da føler jeg at så og si ingen yrker i Norge er såpass lavtlønte at de virkelig "treeenger" driksen.

Men i utlandet derimot. Vertfall det jeg opplevde i Hellas, så var det noen servitører på en restaurant som virkelig levde av driksen. De fikk ikke noe lønn i tillegg. Dette var gjerne døtre eller sønner av de som eide restauranten. Maten var god, de var virkelig snille og åpne. Dette føler jeg er mennesker som virkelig trenger og fortjener driks.