View Single Post
Hvilken: Rights of man, Common sense and other political writings av Thomas Paine

Hva: Diverse politiske tekster kompilert til en samling av det som for det meste omhandler revolusjon, naturlige- og samfunnsrettigheter og forsvaret av både den franske og amerikanske revolusjonen mot gamle styremåter.

Hvorfor: Har lenge vært "fan" av Christopher Hitchens som ofte referer til Herr Paine med en nesten kjærlig tone. I tillegg har jeg hørt på Revolutions av Mike Duncan, som hadde 50-60 episoder á 20-35 min der han går igjennom 1785-1805(ish) i den franske revolusjonen. Her nevnes også Paine som en viktig figur, og jeg bestemte meg for at jeg måtte lese tekstene hans. Som en liten avstikker, så anbefaler jeg både Revolutions og The History of Rome av Mike Duncan for historieinteresserte. I min erfaring gir de gode overordnede bilder med gode muligheter for å grave seg ned i materien senere.

Hvordan: Med hånden på hjertet det beste jeg noensinne har lest. Måten Paine metodisk og eklatant gruser ethvert forsvar av monarkier og arvelige titler er slående i sin enkelthet, åpenbarhet og hvor godt skrevet det er. Det er sjelden man leser en bok om statssystemer og ler av tekstene, for så god er faktisk Paine. Når han gir Edmund Burke intellektuell deng for hans kritikk av den franske revolusjonen er det med glimt i øyet og slående enkle argumenter man skammer seg over å ikke ha kommet opp med selv fremført med en veltalenhet man bør føle seg begavet om man når til anklene. Bryr en seg om menneskers universelle rettigheter, og hva de ikke har rett til så er dette tekstene for deg. Bryr du deg ikke, så bør du fortsatt lese den, for du kommer til å bry deg etterpå(mest sannsynlig allerede etter å ha lest Common Sense som er på 50-ish sider).