View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi har vel åpnet 2 nye utenlandskabler dette året. Slik at å kun se på historiske tall vil kunne gi et skjevt bilde. Vi vil vite betydelig mer om hva de nye utenlandskablene faktisk har gjort med vår strømpris feks 2023.

Jeg tenker du kanskje går litt hardt ut her. For det er jo slik at dersom vi ikke hadde eksportert strøm i år siden fyllingsgraden var lav og det regnet lite så ville vi jo hatt mer vann i magasinene og vil ville ikke betalt over 2.20 kr kwh slik vi gjorde idag. Jeg leste en plass at en strømselskap fra Finland(?) eier deler av vår vannkraft. Skal forsøke å finne tilbake til artikkelen, for jeg husker ikke hva det stod når i farten. Fikk inntrykk at dette var et privat selskap som investerte i energi og eier de feks fallrett eller kraftverk i norge så tjener de jo veldig godt både på eksporten og de norske prisene, så da er det ikke alle strøminntektene som tilfaller stat og kommune.
Vis hele sitatet...
Jeg stoler i mye større grad på Statnett og kraftanalytikere som jobber med dette er tilfeldige rundt om på nettet som ikke har noe relevant kompetanse.

Offisielt sies det at kabelen i gjennomsnitt vil føre til 1-3 øre dyrere strøm i Norge over tid, men at overføringsinntektene som går rett til Statnett kan føre til noe lavere nettleie
Vis hele sitatet...
Det er viktig å få med at dette er en veldig spesiell situasjon hvor både Europa og Norge sliter med energileveranse, vanligvis ville disse kablene faktisk være med på å presse ned prisene siden import/eksport vil være med på å jevne ut pristoppene i begge markedene.

Nå vet jeg ikke helt hvilket finsk selskap du selger om, men her er en link som viser til at det offentlige dro inn 65 milliarder kroner i 2018 ved vannkraftproduksjon.

E24 skrev i august at eiernes utbytte i de 30 største aktørene i kraftbransjen steg til 15 milliarder kroner i fjor, ifølge en oversikt fra Pareto.

Eierne i norsk kraftbransje er i stor grad offentlige, som stat, kommuner og fylker.

Disse har ifølge Pareto hentet ut 84 milliarder kroner i utbytte fra de 30 største kraftaktørene de siste ti årene, hvor halvparten er statens utbytte fra Statkraft.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jorg; 19. oktober 2021 kl. 23:09.