View Single Post
Sitat av Jorg Vis innlegg
Det er energikrise også i andre land, spesielt mtp gass, noe som medfører stort behov for import av strøm. Det er ikke lett å peke på bare en ting.


Forstår virkelig ikke hvorfor folk stresser sånn, hvem eier vannmagasinene og disse kablene som går utenlands? Det er kommuner og staten, det er ikke så jævlig gale som alle skal ha det til.
Hovedsaken til at det er så dyrt med strøm for tiden er uansett ikke disse kablene, det er fyllingsgraden til vannmagasinene rundt om i landet som har vært ekstremt lave. Hvis man ser på denne grafen så ser man at man nesten er på det laveste fyllingsnivået noensinne.



Det vil ta tid å fylle opp vannmagasinene når de er så lave, som oftes er dette en prosess som skjer over hele sommeren når det brukes lite strøm rundt om.

Jeg ville anbefalt alle her å se Debatten og høre på fagpersonene som uttaler seg, det er for mye grums og uvitenhet fra folk som ikke har den villeste snøring på hvordan dette fungerer. Folk tror vi eksporterer så ufattelig mye strøm til utlandet, men i det store bildet med totalt strømforbruk i Norge så gjør vi ikke det.
Vis hele sitatet...

Vi har vel åpnet 2 nye utenlandskabler dette året. Slik at å kun se på historiske tall vil kunne gi et skjevt bilde. Vi vil vite betydelig mer om hva de nye utenlandskablene faktisk har gjort med vår strømpris feks 2023.

Jeg tenker du kanskje går litt hardt ut her. For det er jo slik at dersom vi ikke hadde eksportert strøm i år siden fyllingsgraden var lav og det regnet lite så ville vi jo hatt mer vann i magasinene og vil ville ikke betalt over 2.20 kr kwh slik vi gjorde idag. Jeg leste en plass at en strømselskap fra Finland(?) eier deler av vår vannkraft. Skal forsøke å finne tilbake til artikkelen, for jeg husker ikke hva det stod når i farten. Fikk inntrykk at dette var et privat selskap som investerte i energi og eier de feks fallrett eller kraftverk i norge så tjener de jo veldig godt både på eksporten og de norske prisene, så da er det ikke alle strøminntektene som tilfaller stat og kommune.
Sist endret av _abc_; 19. oktober 2021 kl. 22:47.