View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du at nesten alle som har forstyrrelsen er "mindre intellektuelle" eller alle som er diagnostisert er det? Og kan du være så snill å si hvor du har dette fra?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte ikke ordene "mindre intellektuelle" bokstavelig, jeg brukte ordene til han jeg siterte. Det er ikke ord jeg personlig ville brukt om folk som sliter med en personlighetsforstyrrelse. Derfor brukte jeg hermetegn.

Sitat av Noisediary Vis innlegg
Dette må du nesten dokumentere. Det er påstander jeg aldri har hørt om før.

Jeg vil si tvert i mot. De er født med varierende intelligens på lik linje med normale mennesker.

Men blottet for empati er de. Tenk hvor mye energi de sparer i forhold til oss andre på det da?

Stress koster mye krefter for vanlige mennesker.

Psykopater har ikke denne evnen til å føle stress. Derfor er det kanskje ikke så uvanlig at de er såkalte "arbeidshester", og ofte er ledere, sjefen på jobben, politikere, advokater, kirurger, politi osv.

Og jo det er forskjell på de to. Psykopater er født som det. Sosiopater er ikke født slik, men formet slik.

Hvis f.eks en sosiopat blir stoppet av politiet med et lik i bagasjen i bilen, vil sosiopaten være i stand til å føle frykt. En psykopat derimot, vil ikke føle noe som helst, og har evnen til å sjarmere og ofte lure seg unna.

Du må ikke komme med slik feilinformasjon om at det betyr det samme. For det gjør det ikke.

Forresten vil en under gjennomsnittlig intelligent psykopat klare å fremstå som mye smartere enn den egentlig er. Men det er fordi alle psykopater er narsissister.

Men ikke alle narsissister er psykopater. En grei huskeregel.
Vis hele sitatet...
Det var du som brukte ordene "mindre intellektuelle" om personer med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse som ender opp i fengsel eller med rusproblematikk, så ikke før det over på meg fordi jeg siterte dine ord.

Folk med autisme og asberger er også rimelig blottet for empati. Jeg tror ikke det gjør at man sparer energi, men at man får andre utfordringer å strebe med. Det er en grunn til at nesten alle psykopater ender opp med rusproblematikk.

Etter et kjapt google-søk så ser det forresten ut som at du har rett, det er forskjell på psykopati og sosiopati. Men det er også viktig å poengtere at det ikke lengre heter psykopati eller sosiopati, dette er ord som ikke blir brukt innenfor medisinen lengre. Nå heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforsyrrelse.

Man kaller ikke psykisk utviklikshemmede for tilbakestående eller mongoloide lengre, selv om de ordene tidligere ble brukt innenfor medisinen.
Sist endret av Dongerino; 12. desember 2019 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.