View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse betyr hovedsakelig at man driter i lover og regler pga manglende empati. Jeg trenger ikke kilder når det er hovedsymptomet hvis dere vet hva diagnosen er for noe.

"Vann er flytende".
"VIS KILDER PÅ DET!".
Vis hele sitatet...
Ja, de driter i lover og regler som du sier. Men det er ikke det samme som at de ikke følger reglene og de sosiale normene som forventes.

Tvert i mot vil ofte en person med en slik personlighetsforstyrrelse være den siste du mistenker at faktisk har diagnosen. De er ofte ekstremt godt likt av venner og kolleger grunnet sin sjarm. De kan ofte virke veldig uskyldige, og være den siste du mistenker står bak noe galt. Men det er en del av manipuleringen.

På hjemmebane derimot, der stopper skuespillet (masken faller av) og psykopaten kommer frem. Jeg var vitne til det en gang. Jeg kjente bare den falske fasaden.

Det gikk frysninger gjennom kroppen for å si det slik. Psykopaten hadde på seg feil maske og pratet på en annen måte enn jeg forventet.

De tilpasser personlighetene sine etter hvem de er sammen med.

Mindre intellektuelle psykopater/sosiopater derimot som ikke er like høyt fungerende, og som ikke klarer å spille spillet i like effektiv grad, vil lett ty til kriminelle handlinger og f.eks havne i rusmiljøer som du er inne på.

Jeg har hørt at psykopater er fødte slik, mens sosiopater ofte er tillært oppførsel av nettopp psykopater/sosiopatiske foreldre.

Og ofte går slike igjen i mange generasjoner helt til en klarer å bryte det.

Skal ikke si noe av dette er 100% håndfast, men det er slik jeg har erfart og opplevd det på nært hold selv.