View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg syntes det var en interessant parallell mellom Odins sønner sitt ønske om å forby kabeben i sine rekker og "fatwa" som er religiøs lov i Islam. Jeg mener ironisk, ikke interessant. Det er sjeldent interessant det Odins sønner eller religiøse ledere kommer med.

For å fortsette sidesporet om raser og mennesker, i antropologien så bruker vi raser for å følge menneskegruppers bevegelser gjennom tiden. I mer moderne tid har man gått bort fra dette og bruker heller ord som etnisitet eller folkegrupper. Begrepet har blitt så ut vannet, enten gjennom rasisme eller fordi man har fullstendig misforstått genetikk fullstendig. I vitenskapen er du på tynn is hvis du bruker rase som et forklaringsgrunnlag. Jeg syntes vi burde være flinkere til å si hudfarge når det egentlig er det vi mener. For selv i antropologien så er det langt flere kriterier for å tilhøre en raske, etnisitet eller folkegruppe.

Det hele kommer ned til hvordan man velger å bruke ordet rase. Hvis det kun er en løs inndeling basert på hudfarge, hårfarge, øyenfarge, høyde og opphav, så er man nok på det tørre. Men brukes det som en forklaring på adferd, som det ofte gjøres i enkelte miljøer, så mister man all kredibilitet. Det finnes også mange ord som ikke er like negativt ladet.

Men så har vi nordmenn et ganske spesielt forhold til andre folks hudfarge.