View Single Post
Sitat av LTd Vis innlegg
Mulig jeg tar feil her, men vil det ikke i teorien være en fordel å kunne ha høyt trykk, og heller så lav vannføring som effektkravet behøver slik at friksjonstapet blir mindre?

Altså at dersom effekten er lik, så vil effekttapet være mindre i den som har høyt trykk og lav vannføring, kontra lavt trykk og stor vannføring. Type turbin vil selvsagt spille inn.
Vis hele sitatet...
Først og fremst er vannføringen, som i kubikkmeter per sekund, for en viss fallhøyde bestemt av effekten gjennom energibevaringsprinsippet, så en viss effekt krever en viss mengde vann tappet fra tanken per sekund. Videre er trykket i bunnen av røret bestemt av fallhøyden, så en eventuell modifisering av trykket ved modifisering av rørdiameter kan vel ikke øke trykket ytterligere, så vidt jeg kan se nå i farten (men jeg har nesten ikke drukket kaffe enda, så jeg henger ikke helt med i svingene og kan ta feil ).

For hvordan friksjon forårsaker trykkfall kan man se på Darcy-Weisbach-likningen. Det man ser er at trykkfallet er omvendt proporsjonal med rørets diameter, og proporsjonal med kvadratet av vannets hastighet. Derfor vil det minske tapet om man har et stort rør med en mindre åpning i bunnen som man tapper fra (volumet som tappes vil da bestemmes av arealet på åpningen og høyden på vannsøylen gitt av Toricelli's lov).