View Single Post
Sitat av Ondskap Vis innlegg
stemmer det, de skaffer masse momskroner...

men faen for en dårlig hygiene de fleste kebab sjapper har, eller... de fleste boder/vogner...
å spiser helst ikke kebab lengre, ettersom jeg fikk se hvordan dyret ble slaktet som de tar kjøttet fra..
slaktet på halal vis.. så klart helt normalt for det islamske folk, før var slikt forbudt i norge, men faen, nå har de klart å gjøre slik at de kan pine dyra i også i Norge før vi spiser dem... Ikke engang samene har lov til å slakte reinene på deres vis...

MEN! er sinsykt go fyllamat tho
Vis hele sitatet...
Halal slakting

"Forskjellen mellom halal-slakting og tradisjonell norsk slakting, er at slakteren bør være troende muslim, og at dyret velsignes når det slaktes. I tillegg stilles det strenge krav til produksjonsstedene med garantier om avskilte varestrømmer, og at råvaren er av halal slakt." - Gilde

"For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er grisekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21)." - Wikipedia

"Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes." - Wikipedia


Hvorfor er det så forferdelig at dyret blit velsignet før det slaktes? Ja, strupen kuttes, men dette mens dyret er bedøvet og det er en rask prossess som ikke utsetter dyret for noe mer smerte enn tradisjonell slakting. Du har sett hvordan dyret ble slaktet som de tar kjøttet fra sier du, men har du noengang vært innom slakteriet til Gilde? Slakting er slakting uansett, og det ser ikke akkurat pent ut. For meg virker det som om du rett og slett ikke liker halal slakting pga det er en islamsk skikk. Godt mulig jeg tar feil, men utifa det du skrev så forstod jeg det slik.

http://www.vegetar.com/mt/slakterier/

Nei, jeg er ikke vegetarianer, men linker til den siden for å vise at vi nordmenn har mye "svin på skogen" når det kommer til våre egne slakterier, og at det kjøttet du kjøper på Rema 1000 ikke nødvendigvis kommer ifra glade og smilende dyr eller blir behandel spesiellt godt. Dyr som blir slaktet på halal vis blir iallefall velsignet, for what it's worth, og det står mer respekt av enn vår metode å gjøre det på synes nå jeg. Sånn ellers så er jeg helt enig i at kebab er god fyllamat!

God natt.