View Single Post
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Virkelig? Ja, hvis jeg er såpass rusten så skal jeg holde meg fraholdt fra å identifisere andres fangst.

Men jeg er litt overrasket over at du mener det ikke er en eneste fleinsopp på bildene mine. Hva legger du til grunn for dette?

Ikke tilstrekkelig prominent "nippel"? Feil farge? Noe med stilken?

De største eksemplarene med den mørkeste brunfargen har begynt å forråtne, så de tenkte jeg å kassere uansett. Og utenom de 3 soppene på det ene bildet, så har alle vertikale striper som forsvinner mot nippelen. Hatten er fast i konsistens, og kurver innover mot stilken. Gjellene er festet helt ned i kanten på hatten, med rett farge mener nå jeg.

De soppene jeg var mest usikker på er de med rødbrun stilk, noe som jeg mener er feil, og at de heller skal være kremfargede. Synes også noen av stilkene er for rette, uten tegn til vridninger i fibrene.

Jeg klør meg rett og slett litt i hodet av svaret ditt, og ønsker selvfølgelig bare å lære mer.
Vis hele sitatet...
Må si meg litt enig med deg her. Vil tro at noe av det du har er flein og at Myrskog er litt kjapp med å avfeie alt som ikke flein. Tror du har truffet noe, men de du har funnet var litt vanskelig å identifisere så tør ikke prøve meg. Henviser dermed dine til Dodecha eller noen med mer erfaring. Og Myrskog, ta også ro deg litt ned da. Ingen grunn til å være hissig. Grunnen til at jeg tror Myrskog sier at det ikke er flein er nok at de er litt tørrere enn helt ferske. Det er ikke veldig prominent nippel heller, men den litt mørkere fargen nederst på noen av de er veldig karakteristisk for flein. Den har ganske mørke sporer. Desverre er noen av stilkene litt mørkere og rettere enn typisk flein. Tørr som sagt ikke æ identifisere her, men vil anbefale deg å vente på dodecha eller noen andre som kan si noe helt sikkert før du kaster dem.

Sitat av Myrskog Vis innlegg
Du kan jo selvfølgelig ikke legge alt i en haug og ta et lite tett på bilde... Les første posten i tråden før du legger ut.
Men nei, det er ikke flein.
Vis hele sitatet...
Gjelder forsåvidt her og. Vil tro noe av dette er flein, men vi trenger tilstrekkelige organiserte bilder for å kunne si noe sikkert.
Sist endret av Dartrix; 30. august 2020 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.