View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg Var bare et barn..

Men er det ingen som har noen beroligende ord?
Vis hele sitatet...
Du vil nok ikke finne altfor mye sympati for å ha sendt trusler til politiet, men du skal få litt av meg likevel: At loven tillater politiet å saumfare alt av elektroniske bevis betyr ikke at loven er riktig eller rettferdig. Du gjorde noe fryktelig dumt da du sendte de trusler (faen skulle du oppnå med det?), og du gjorde noe enda dummere da du ikke sikra maskina di skikkelig, men dette har du alt innsett. Gjort er gjort og spist er spist, og privatlivet ditt er nå hos politiet.

Jeg skjønner faktisk at det plager deg. Det er et av mine absolutte mareritt å få privatlivet invadert på den måten - og mitt privatliv er antakelig det kjedeligste på jorden. Det er forferdelig lite på datamaskina mi som forteller ting om meg du ikke ville skjønt av deg selv hvis du tok en øl med meg, men sånn er det vel for de fleste? Problemet ligger i tvangen som har blitt brukt. Det du kan trøste deg med er at de neppe har skjønt deg som person bare fordi de har saumfart dine dagbøker, notater og søkehistorikk: Det er veldig mange lag med dybde som kun er tilgjengelig for deg. Ta et trivielt eksempel: Du hører på en sang som en sommerflørt du hadde da du var seksten digga - du får umiddelbart rippet opp i alle minner om en tidlig forelskelse, varme somre og bitterheten over et forhold som gikk i dass på grunn av dårlige beslutninger. Derfor blir du emosjonell som faen, og det er et dypt personlig minne du ikke frivillig deler med noen. Dersom politiet saumfarer youtubehistorikken din, så finner de ut hørte på musikkstykket, men de får ikke konteksten. For de er det bare nok et datapunkt, som i beste fall sier noe om din generelle musikksmak. Tankene dine er det du vil beskytte og de får de i langt mindre grad enn du tror. Derfor er du heller ikke så gjennomskuet som du kanskje frykter.

Og alt det overstående er selvsagt under forutsetning at de aktivt prøver å forstå deg. At de tenker som psykologer og prøver å pusle sammen bitene til de kan se hvem du er. Men det gjør de i liten grad; de er bare interesserte i å finne hvilke forbrytelser de kan hekte på deg.

En tredje grunn til at du kan ta det hele litt mer med ro er at du endrer deg med årene. Om de så lærte deg å kjenne den gangen, så betyr ikke det at de fortsatt kjenner deg.

De har altså maskina di. Den inneholder i stor grad utdatert informasjon som de i liten grad har forsøkt å forstå, og som uansett ikke ville gitt de et helhetlig bilde av deg. Det hele blir derfor litt mer å betrakte som et bilde av kølla på avveie. Surt å vite at folk har sett tissen din mot din vilje, men i den store sammenhengen er det bare snakk om et bilde av et organ som halvparten av jordas befolkning har til felles. Det formidler ikke så mye informasjon.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. desember 2020 kl. 21:16.