View Single Post
Det mange ikke tenker på, er at speedometeret på DE FLESTE biler ligger litt foran egentlig fart. Jeg har tre biler, og på samtlige viser speedometernåla ca 10% fortere enn reell fart, målt med GPS. Samme med motorsyklene mine, forresten. Ligger jeg i 55 på speedometeret ligger jeg i 50 på ekte. Jeg kan fint kjøre forbi fotoboksene på motorveien, selv med nåla over 90 km/t på speedometeret. Så når jeg ligger i 60-sonen bak en bil, og nåla mi dupper merkbart under 60 - ja, da vet jeg at reell fart er nærmere 50. Når de ligger i 50 i 60-sonen, så kjører de ikke fortere enn en plombert scooter. Trafikkfarlig og irriterende.

Men det er egentlig en annen diskusjon. Jeg har sjelden noe i mot å flyte med. Jeg ergrer meg ikke over å ligge bak folk som kjører sakte, så lenge de ikke praktisk talt har parkert der på veien. Folk får passe på sin egen fart, og så lenge det ikke er til alvorlig hinder for andre så synes jeg man skal respektere det. Min "hjertesak" er heller de latterlig strenge konsekvensene det har om man blir tatt i 85 på motorveien om sommeren, eller 35 flere hundre meter unna en barneskole, gjerne midt på natten, rett foran et 50-skilt. Her ved den lokale barneskolen fortsetter 30-sonen flere hundre meter etter skolen. Rundt en enorm sving og videre nedover veien. Først da begynner 50-sonen. Jeg opplevde en gang at politiet sto gjemt der, to meter før 50-skiltet, og delte ut bøter og prikker til stakkarne som rundet 40 før 50-skiltet. Det er rått. Det er brutalt, og en utviselse av skjønn som er mildt sagt oppsiktsvekkende. Slikt gjør meg forbanna. Det er en jævla kynisk måte å suge enda mer penger til statskassen. Verken mer eller mindre. Det har i alle fall ikke en dritt med sikkerhet å gjøre.