View Single Post
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Ein skal køyre etter forholda. Det er ikkje nødvendigvis lov å ligge i 30 på ein glatt veg attmed ein barnehage.
Vis hele sitatet...
Enig i den, for all del. Men poenget er at det er ikke umiddelbart livsfarlig å kjøre over fartsgrensa, uten unntak, noe sted.
Det virker som mange her mener at det er greit å kjøre i 80 i 80-sonen, men hvis du kjører i 85, så er det NEI NEI NEI, dette er EKSTREMT farlig, og du fortjener lovens strengeste straff.
Det kommer jo helt an på situasjonen. Er enig i at på mange svingete og smale vestlandsveger er det jo uforsvalig å holde 80 uansett hvor bra kjøreforhold det er. Og mange 50-soner i tettbebyggelse burde hatt 30-sone.

Men blir så irritert når folk lager ramaskrik ut av en annen dimensjon, fordi jeg synes det er greit ligge på 90, og opp i 110, for å komme forbi noen som kjører i 75 på en helt perfekt langstrekke med god oversikt midt ute i ødemarka!

Greit nok at det må gå en grense, og at det skal koste å bryte denne. Dette er en risiko man må vere klar over. Og det er så absolut greit at ingen synes synd på meg om jeg blir tatt for 90 i 80-sona, skal jo bare mangle, det er jo kun min egen skyld.
Men når folk liksom ser ned på meg, og tar den "hah, det har du bare godt av, det er jo livsfarlig!"-tonen, uten å vite en dritt om situasjonen, så blir jeg litt provosert.
Greit nok om man har kjørt i fylla, eller kjørt f.eks. i 150 eller noe.. Men hallo! 90 i 80-sona? Det er jo ingen big deal!