View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker ikke som om enkelte folk i tråden her forstår hva startlån fra husbanken er.
Dette er i praksis det samme som et kommunalt startlån,
hvor man får lån til egenandelen. Vilkårene er gode, og det er en ypperlig måte for vanskeligstilte å komme seg inn i boligmarkedet på.

Det er visse krav, for å kunne få startlån. Bl.a kan man ikke ha for høy inntekt. Når jeg søkte startlån noen år tilbake, så hadde jeg for høy inntekt. Den gangen kunne man ikke tjene mer enn 6G. (6xGrunnebeløpet i folketrygden). Hvordan reglene er idag, vet jeg ikke.

Søknadsprosessen er komplisert, og omfattende, og det tar gjerne evigheter før man får svar.
Dersom du har fått innvilget 500.000,- fra Husbanken, så bør det absolutt være muligheter for at du skal kunne få kjøpt deg noe.

Hvorfor bankene ikke aksepterer startlån som finansiering, høres for meg merkelig ut.
Tror ikke dette har noe med 100% belåning å gjøre, siden lån fra husbanken er ment for nøyaktig dette formålet.
Jeg mistenker at det kan ha noe med din betjeningsevne i forhold til å takle renteøkninger m.m.

Bankene er veldig rigide på akkurat dette ovenfor meg. Det spiller ingen rolle, om du dokumenterer med budsjett, kontoutskrifter m.m, at avdrag vil være innenfor din betjeningsevne, selv med renteøkning. Bankene går utifra Sifo's referansebudsjett og beregner at du må kunne håndtere en renteøkning på x antall %.

Dette ble en utfordring for meg når jeg skulle kjøpe bolig. Jeg hadde et annet lån fra før, hvor jeg hadde en nedbetaling på 3 år igjen.

Banken regnet da ut de totale avdrag jeg måtte betale for alle lån, + en renteøkning på 6-7%.
(Selv om det var fullstendig urealistisk at renten skulle stige 6-7% før jeg var ferdig med å nedbetale lån nummer 2. som stod på 3 år.)

For at jeg skulle få innfridd lån, så måtte jeg endre det gamle lånet til 7 år, for å komme innenfor "betjeningsevnen" banken mente jeg måtte ha, selv om jeg fint kunne klart lånet på bolig og lån nummer 2 på 3 år.

Uansett, enden på visa var at jeg måtte låne penger av min far til EK, fordi jeg hadde for høy inntekt for å få startlån. Deretter endre på nedbetalingstid på lån 2 fra 3 år til 7 år.

I tillegg, så måtte jeg bløffe banken at lånet fra min far, skulle nedbetales på 20 år. (Dette betaler jeg fint ned på 5 år. Har kun 3 år igjen med de avdragene jeg betaler idag.) Når jeg sa til banken at jeg skulle betale tilbake lånet til min far på 5 år, så gikk de ikke med på det, pga dette ville resultere i "manglende betjeningsevne" ved renteøkning....

Enden på visa ble vertfall at jeg fikk kjøpt meg en leilighet etter mye fram og tilbake.