View Single Post
Måten artikkelen vinkles på får det til å virke som at de ønsker fri flyt når det gjelder rusmidler. Slik vil det neppe bli, dersom debatten kommer opp og gjøres noe med. Men jeg synes uansett det er gledelig at flere partier åpner seg for en gjennomgang av ruspolitikken.
Høyre fikk nylig fremmet et forslag til heroinassistert behandling for tunge narkomane, samt at de legger vekt på at rus(mis)brukere skal hjelpes istedenfor å straffes. At partiene viser holdninger som dette tror jeg vil være veldig viktig for å tilpasse det norske folk til en eventuell 'liberalisering' av rusmidler. (Kommentarfelt på bl.a VG.no viser vel ganske tydelig at det kan ta sin tid )
MDG har også hatt en gjennomgang av dagens ruspolitikk på agendaen sin i rundt 15 år. At SV nå også kommer på banen kan vel ikke være negativt.

Men jeg tror allikevel at det er en laaaang vei å gå før gamlisene kan sitte og kose seg med flere lovlige droger enn alkohol. Lignende forslag har møtt utrolig mye motgang tidligere, og jeg tviler på at saken står noe annerledes selv om vi har krysset inn i 2017. Spørsmål som hvordan disse 'nye' rusmidlene skal reguleres, hvem som kan benytte seg av de, mulige skadevirkninger kontra positive egenskaper osv osv, vil være veldig sentrale og kommer fort til å bli diskutert i mange år før noenting testes i praksis. Gledelig nyss, men ikke noe å hoppe i senga over, enda i hvert fall.