View Single Post
Sitat av Elvara Vis innlegg
Ja, det er litt sort humor inne i bildet

Kan virke som det er hagle eller rifle hun må gå for. Men det er kanskje ikke like enkelt å skyte seg i hodet med så lange våpen? Jeg har forsøkt å skyte med begge deler for lenge siden, og de gir jo et slag tilbake (hukser ikke ordet for det). Da kan man jo treffe litt feil. Beklager om jeg er litt grotesk. Derfor jeg valgte dette forumet
Vis hele sitatet...
Det kalles rekyl, og er noe alle skytevåpen er befattet med på grunn av newtons tredje lov. Rekyl kan påvirke hvor du treffer av flere årsaker, noen mer åpenbare enn andre. Dette er imidlertid ikke relevant når man sikter på sitt eget hode. Men ja, det er vanskeligere å treffe seg selv i skallen med et gevær enn med en pistol, spesielt hvis man selv er ganske liten og har korte armer. Det som lett kan skje er at man vrir hodet for langt bakover for å rekke ned til avtrekkeren og dermed skyter av seg kjeven i stedenfor topplokket. Og overlever, om enn med et noe forandret ansikt. Du kan helt sikkert finne bilder av dette på nettet hvis du søker; det er ikke et ukjent fenomen i medisinske kretser.

Det er ingen som har sagt at det å ta livet av seg med gevær er lurt. Det er forøvrig fullt mulig å rote det til med pistol også. Jeg fant ikke så mye forskning på området, men ifølge denne artikkelen:
Gunshot Injuries in Mobile County, Alabama: 1985-1987
kan det se ut til at av de som overlevde selvmordsforsøk der skytevåpen var involvert brukte hele 80% pistol. Nå ble de fleste selvmordene også utført med pistol, men jeg har ikke orket å analysere tallmaterialet. Artikkelen ligger på en betalingstjeneste og måtte leses på tilbyderens elendige plattform, så jeg har derfor ikke saumfart statistikken.