Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Heldigvis er mange praktiserende muslimer i det vestlige moderne samfunn fredelige og forholdsvis fornuftige mennesker, men disse kan ikke taes som reelle representanter for Islam som sådan - at disse menneskene er fredelige og forholdvis fornuftige skyldes nok i større grad at de lever i et sekularisert, sivilisert samfunn, fremfor religionen de sverger til. Koranen, som jo er fundamentet for Islam, er ikke veldig fredfull, som det er ikke så vanskelig å se ved å lese samtlige vers i Koranen som indirekte eller enda verre direkte oppfordrer til vold og barbari, spesielt mot ikke-troende.

Nå kan du selvsagt innvende at det ikke er så vanskelig å finne oppfordringer til nestekjærlighet, toleranse og så videre heller, som det sikkert ikke er, men det er forsåvidt ikke poenget heller. Problemet er at mennesker lever etter det de oppfatter som en hellig bok, Guds ord selv, og med slik hengivenhet er veien kort til å utøve vold i religionens navn, for ikke å snakke om at veien gjøres enda kortere av de mange oppfordringene som finnes i boken deres. IS sitt barbari er ikke veldig problematisk å sanksjonere ved hjelp av deres religiøse overbevisning, fundamentert i Koranen.
Vis hele sitatet...
Enig med deg at noe av problemet ligger i troen på at koranen er Guds ufeilbarlige ord for alle tider. Personlig synes jeg det er merkelig at Gud er så utrolig opptatt av rimelig trivielle episoder 1600 år tilbake i tid - når han først skulle komme med en bok som skulle gjelde for alle tider, alle kulturer til jordens ende.. Hvorfor bruke så mye tid på rimelig trivielle episoder i en begrenset tidsperiode? Hvorfor ikke komme med en bok som var universell og tidløs, og fri fra historiske trivialiteter?

Ellers synes jeg det burde poengteres at fredelige, hyggelige og ikke minst fornuftige muslimer flommer det over av i muslimske land. Det er ikke noe som er forbeholdt dem som bor i vesten (ofte er jo også radikaliserte muslimske ungdom faktisk født i vesten - og det hoderistes fra foreldregenerasjonen som har immigrert fra muslimske land)

Jeg har personlig reist i mange muslimske land - og kan iallfall si at gjestfrihet og varme blant den gjengse muslim i disse land, langt overgår hva vi viser her i det kalde nord.


Å leve etter en moralsk kodeks. Holde seg unna alkohol, holde sex innen ekteskapet. Å be fem ganger om dagen og å faste en måned i året, samt foreta minst en pilgrimstur iløpet av livet er flotte greier som lett kan gjøre en til ett bedre menneske.

Problemet med Islam slik jeg ser det ligger i den politiske biten. Å skulle bestemme over andre, å føle man har rett til å trekke utdaterte styreformer nedover halsen på andre mennesker (jamfør IS). IS kjemper f.eks for Sharia for alle andre.. Det er ingen som hindrer dem å leve etter sharia i hvilket som helst land i hele verden. Men fokuset er ikke en selv, fokuset er de andre.

Når fokuset blir andre enn en selv så ser vi de voldelige konsekvenser av religion. Noe av grunnen til at Buddhismen f.eks ikke har en voldelig historie i samme grad, tror jeg er at fokuset er utelukkende en selv - og egen åndelig oppvåkning,moral og nestekjærlighet - til glede for en selv og alle andre. Å presse egne tolkninger av en bok på andre mennesker - fører ingensteds. Det ser vi eksempler på med IS

edit.. er vel heller 1400 år siden enn 1600 år siden som koranen/engelen Gabriell/Gud konsentrer seg vel mye om. (rakk ikke 5 minutters grensa)
Sist endret av Bearass; 6. september 2014 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.