View Single Post
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Sikkert mange som sier de er helt fantastiske med dyra og tror de er verdensmestre. Dyrene kan jo ikke svare for seg så hvem vet?
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart kjempeviktig med tilsyn. I noen miljøer er det tydeligvis en ukultur, som blant en del svinebønder i Rogaland. Noen er sløve og bryr seg ikke, og i mange tilfeller ligger det også personlige tragedier bak. Det kan være et ganske ensomt yrke å være bonde, og bransjen burde se det som positivt med gode rutiner på at noen er innom og fanger opp når ting ikke går så bra. De burde også se hvor viktig det er for omdømmet deres at de er åpne og ikke motsetter seg alt av innblanding. Kundene som kjøper maten og samfunnet som betaler subsidiene har selvsagt noe med hvordan de driver, og et tilsyn er ikke per def en mistillitserklæring.
Men denne saken antyder at det kanskje ikke kun er bøndenes dårlige holdninger som gjør at dette samarbeidet ikke alltid går knirkefritt. Det må man vel kunne si.

Og nødslakt syntes jeg viser hvor dårlig planlagt ting er!
Vi slakter jo ikke ungene som blir tatt av foreldre vi sender omplasserer den til noen som har kunnskap til å håndtere dem.
Vis hele sitatet...
Det er vel en ganske absurd sammenlikning. Man kan ikke omplassere store besetninger av dyr, enten får man solgt dem ellers må man slakte dem. Nødslakt er riktig alternativ dersom dyrene lider akutt.

Sitat av Dough Vis innlegg
Mulig jeg har gått glipp av noe her men hvordan viser denne ene saken at det er et større problem?
Vis hele sitatet...
Måten organisasjonen dysser ned og regelrett skjuler feilene viser at det ikke kun handler om en kontrollør med lite kunnskap. De nekter bonden kopi av rapporten, sier rett ut at de vil late som den ikke eksisterer, presser ham med hvordan media vil vri på saken og til og med tilbyr ham å lese igjennom og "skreddersy" ny rapport etter hans ønske for at han skal holde kjeft.

Jeg ble ikke kjempeimponert over regionssjefen i debatten heller, han prøver også å få det til å virke som en "glipp" av manglende kunnskap og litt slappe rutiner, og ikke som den skandalen det er. Men for all del, misunte ham ikke jobben hans akkurat i går kveld...
Sist endret av *pi; 22. mai 2019 kl. 12:34.