View Single Post
Hei Freaks, jeg trenger noen råd i en lei situasjon med sjefen min.

Jeg jobber som tømrerlærling i en liten bedrift, med en sjef som prøver å spare penger på alle områder. I september jobbet jeg på enenebolig like ved en barneskole. Der hadde kommunen flyttet en stor stein fra gangfeltet ved siden av skolen, slik at vi kunne ta en kortere vei til og fra byggeplassen. Alle som skulle til og fra brukte denne veien, den ble sikkert passert 10 ganger hver dag.

En dag sto politiet og ventet , og stoppet meg da jeg kjørte snarveien. Jeg prøvde å forklare at situasjonen, men de ga meg en bot på 3200 og sa at jeg måtte klage på denne senere. Samme dag hadde vi møte med bedriften. Jeg nevnte boten og sjefen sa at han skulle klage på den og at jeg ikke skulle tenke på det. Har seks vitner for dette.

For to uker siden fikk jeg en purring fra politiet, og boten hadde økt med 600 kr. Jeg sendte den til sjefen og spurte hva som skjer, men han svarte meg ikke på to uker. Nå har fristen for purringa gått ut. Er inkassovarsel det neste?

Så til saken. Han sier nå at han ikke kan stå ansvarlig for å betale bøter som arbeidstakerne hans får, selvom han sa noe helt annet for fire måneder siden. Nå mener han at jeg må betale boten selv, som har fått et purregebyr og evt inkassovarsel i tillegg. Dette synes jeg er helt urimelig, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har ringt han mange ganger idag, men han skrudde av telefonen til slutt. Jeg er veldig konfliktsky, så jeg prøver å forberede meg på hva jeg skal si når han svarer.

Jeg ser for meg at han prøvde å klage først nå, og fikk beskjed om at det var for seint. Og derfor har han plutselig ombestemt seg og sagt at jeg må betale selv.

Noen tips? Hvilke regler og rettigheter gjelder her? Det at jeg har seks vitner burde vel hjelpe på?

Setter pris på all hjelp, på forhånd takk!